Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polski przemysł stoczniowy - odrodzony w innej konfiguracji i kształcie

Autor: wnp.pl (PS)
06-02-2014 17:42
Polski przemysł stoczniowy - odrodzony w innej konfiguracji i kształcie
fot. PTWP

W klasycznym rozumieniu przemysł stoczniowy w Polsce istnieje w ograniczonym zakresie działalności. Jednak branża ta znów zatrudnia niemal tylu pracowników, co w latach prosperity, uzyskując natomiast o wiele wyższe przychody i z nielicznymi wyjątkami - wszystkie jej zakłady są rentowne.

Największe polskie stocznie i grupy rozwijają się dynamicznie, tym niemniej ich zarządy wskazują na wiele uwarunkowań dalszego wzrostu, także leżących po stronie rządu i samorządów.
W ciągu trzech dekad przemysł stoczniowy na świecie przeszedł radykalne przeobrażenie. Szukanie tańszych źródeł zakupu statków z jednej strony, a z drugiej – agresywna pomoc niektórych rządów (z dopuszczeniem produkcji dumpingowej) doprowadziły do tego, że produkcja okrętowa jest obecnie zdominowana przez kraje azjatyckie. Ok. 85 proc. produkcja statków przypada obecnie na: Chiny, Koreę Płd. i Japonię, a licząc inne kraje azjatyckie (np. Indie, Wietnam) – ok. 93 proc.

- Dla stoczni europejskich pozostał niewielki kawałek tego tortu, produkcji statków bardziej zaawansowanych technologicznie i pod względem jakości wykonania, choć zarazem rentowniejszych – powiedział podczas debaty zorganizowanej przez PAP Zdzisław Bahyrycz, pełnomocnik zarządu Crist.

Obecnie w Europie nie produkuje się już „ciężarówek” oceanicznych, lecz morskie Porsche – złożone jednostki, o dużej wartości jednostkowej (Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding).

Co istotne, powstał i rozwinął się nowy segment - produkcji różnych, wysokomarżowych jednostek pływających na potrzeby wież wiertniczych i poszukiwawczych, ale także elementów konstrukcji tych wież i morskich elektrowni wiatrowych.

Podobne przekształcenia dokonały się w polskim przemyśle stoczniowym, w którym ponadto drugą nogą biznesu jest działalność usługowo-remontowa.

Przykładem dostosowań do nowych warunków jest stocznia Crist, z grupy MARS Shipyards & Offshore. Choć nadal produkuje małe jednostki, w tym kutry rybackie, to 70 proc. jej przychodów pochodzi w produkcji dla branży offshore. To w tej stoczni zbudowano specjalistyczny statek obsługujący morskie platformy budowlano-remontowe – Thor oraz statek hydrotechniczny Innovation, który wysuwa cztery łapy i unosi się nad powierzchnię morza, oba o dużej wartości jednostkowej.

Dlatego m.in. o ile obecnie polskie zakłady stoczniowe przerabiają dziś pięć razy mniej stali, niż przed laty, to wartość przychodów branży jest ok. cztery razy większa, jak mówił Piotr Słupski, prezes zarządu, MS TFI, a jej łączne przychody sięgają 8 mld zł.

KOMENTARZE (8)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP