PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polski przemysł stoczniowy powstaje z kolan

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
09-02-2014 08:50
Polski przemysł stoczniowy powstaje z kolan
Fot. PTWP

W ponad 4 tys. polskich firm, które zajmują się m.in. produkcją i naprawą statków, pracuje dzisiaj 31 tys. ludzi, niemal tyle, co 10 lat temu - mówi portalowi wnp.pl Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu. - To kluczowe, bo światowy kryzys gospodarczy pokazał, że tylko państwa z silnym przemysłem są w stanie skutecznie się bronić przed kryzysem.

W poprzedniej epoce przemysł stoczniowy był jedną z wizytówek polskiej gospodarki. Nasze statki były sprzedawane na całym świecie. Jednak faktycznie przemysł stoczniowy budował wówczas stosunkowo mało nowoczesne jednostki w dość niskich cenach.
Nic więc dziwnego, że przemiany gospodarcze zaowocowały także rewolucją w polskim przemyśle stoczniowym. Zwłaszcza, gdy nałożyła się na nie eksplozja produkcyjna w Chinach i innych krajach azjatyckich. Zresztą problemy dotknęły nie tylko Polski. Cały przemysł stoczniowy w Europie musiał się zmierzyć z gigantyczną konkurencją. Wyjątkiem w biznesie były tylko te zakłady, które postawiły na budowę wysoko zaawansowanych technologicznie, lub specjalistycznych jednostek np. wycieczkowców, promów czy lodołamaczy, a tym Polska niestety nie mogła się pochwalić.

Jednak kryzys finansowy 2008 roku wiele zmienił. Okazało się, że kto ma przemysł, ten kryzys przechodzi lżej. A biorąc pod uwagę, że ogromna większość towarów do i z Unii Europejskiej jest transportowana drogą morską, słabość branży stoczniowej tym bardziej może zastanawiać.

- Oczywiście sektory usług, handlu i finansów też są ważne, bo zatrudniają wiele osób i budują zdrową gospodarkę wolnorynkową, ale w trudnych czasach, gdy liczy się stabilność i niezawodność, to właśnie przemysł odgrywa kluczową rolę. Dlatego w Europie, coraz częściej mówi się o reindustrializacji, czyli zwiększeniu udziału sektorów wytwórczych w gospodarce i sprzężeniu ich z działalnością B+R - tłumaczy prezes Dąbrowski i zwraca uwagę, że to, o czym dziś mówi się w Europie, Agencja Rozwoju Przemysłu realizuje już od kilku lat w polskim przemyśle stoczniowym.

- Gdy w 2009 r. liczba zatrudnionych w tej branży gwałtownie spadła, wielu „postawiło krzyżyk” na polskich stoczniach. Tymczasem w ciągu kilku lat udało się odbudować ich potencjał. Polska posiada 10 proc. udział w europejskim rynku remontów statków, wyprzedzając takie kraje jak Wielka Brytania, Włochy, Francja, Norwegia. Przychody ze sprzedaży polskich stoczni wynoszą dziś 8,8 mld zł, czyli ponad dwa razy więcej w porównaniu z 2003 rokiem – wylicza szef ARP.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP