PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Polski przemysł stoczniowy. Upadek, specjalizacja, reaktywacja

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
07-03-2017 14:22 |  aktualizacja: 07-03-2017 15:31
Polski przemysł stoczniowy. Upadek, specjalizacja, reaktywacja

Według szacunków Forum Okrętowego, dziś zaledwie tylko ok. 10 proc. produkcji sprzedanej branży pochodzi z zakładów państwowych. Pozostałe 90 proc. wartości dostarczają firmy i stocznie prywatne.

Fot. Shutterstock.com


Obraz polskich stoczni na tle Europy i świata? Chciałoby się powiedzieć: złożony. Wyraźna jest granica między mało produktywnym majątkiem należącym do państwa a zakładami prywatnymi. To ma się zmienić.

Brak rentowności polskich stoczni produkcyjnych niemal od początku tego wieku był głównym powodem, że do końca pierwszej dekady zamknięto dwie kluczowe grupy stoczni: Gdynia i Szczecińską. Przyczyny są znane i wyjaśnione m.in. w licznych kontrolach NIK - począwszy od błędnych koncepcji zarządów co do wyboru specjalizacji, opóźnień w budowie statków, przerostów w zatrudnieniu, poprzez niedozwoloną (według prawa UE) pomoc publiczną, aż po bezwzględną konkurencję dominującego przemysłu azjatyckiego w branży.

Ale przemysł stoczniowy w Polsce nie umarł. Ba! Na „gruzach” tych dwóch grup w rejonie Gdyni i Gdańska odrodził się nowocześniejszy i efektywniejszy - głównie w formule spółek prywatnych.

Bardzo słabo „zagospodarowano” natomiast majątek Skarbu Państwa po stoczni w Szczecinie; zmiana tego stanu rzeczy stała się głównym punktem rządowego programu sanacji branży - zwłaszcza własności publicznej. Przez cały ten czas do dzisiaj dobrze prosperują też stocznie remontowe, w tym należące pośrednio do Skarbu Państwa - w Grupie Mars.

Wydaje się, że w obowiązującej od 1 stycznia br. ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych wyciągnięto wnioski z lekcji po kilkukrotnych prób sanacji tej branży.

Ale wygrana jest kwestią otwartą i nie do zadekretowania, bo istnieje wiele uwarunkowań zewnętrznych i krajowych, który będą miały wpływ na efekty działań państwa. Spróbujmy wyciągnąć wnioski z najnowszej historii polskiego przemysłu stoczniowego i obudować je konkretnymi i aktualnymi realiami globalnego rynku.

W dalszej części tekstu:

• Aktualne trendy w globalnym transporcie morskim
• Kto buduje statki na świecie? Konkurencja ostra i nierówna
• Upadek państwowego przemysłu stoczniowego. Katalog błędów ku przestrodze
• Stocznie od nowa. Prywatne, specjalistyczne, efektywne
• Państwowy majątek do zagospodarowania - poważne wyzwanie

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 864 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

590 855 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.