PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskie Konsorcjum Finansowe opracowało plan ratunkowy dla stoczni

Autor: PAP
13-07-2007 21:19
Polskie Konsorcjum Finansowe opracowało plan ratunkowy dla stoczni

Firma Polskie Konsorcjum Finansowe opracowała "Narodowy Program dla Przemysłu Stoczniowego w Polsce", który ma uzdrowić sytuację w tej branży. Zdaniem wiceministra gospodarki Pawła Poncyljusza, program nie tylko nie spełnia podstawowych wymagań, stawianych tego typu dokumentom, ale także nie sprosta wymogom Komisji Europejskiej.

Konsorcjum jest spółką założoną przez Tomasza Czaplaka, która doradza w restrukturyzacji i reorganizacji przedsiębiorstw.
-Program spełnia wszystkie wymogi Komisji Europejskiej i pozwala na przeprowadzenie prywatyzacji stoczni bez uszczerbku w majątku Skarbu Państwa. W kwietniu został przedstawiony w Ministerstwie Skarbu Państwa, Ministerstwie Gospodarki i Agencji Rozwoju Przemysłu. Do dziś nie została podjęta żadna decyzja w sprawie ewentualnej realizacji programu - informuje Konsorcjum.

Zgodnie z przesłanym PAP 12 lipca programem, ma on doprowadzić do prywatyzacji stoczni bez ryzyka, że Komisja Europejska nakaże stoczniom zwrot pomocy publicznej oraz bez ryzyka redukcji mocy produkcyjnych w stoczniach.

W pierwszym etapie Konsorcjum proponuje powołanie Armatorskiej Spółki Akcyjnej "ASA", z przeważającym kapitałem prywatnym. Akcjonariusz mniejszościowy - BUMAR Sp. z o.o. - prowadziłby działalność gospodarczą istotną z punktu widzenia strategicznych interesów państwa.

Akcjonariuszem większościowym ASA zostałoby Polskie Konsorcjum Finansowe, które prowadziłoby proces restrukturyzacji i prywatyzacji stoczni. Konsorcjum byłoby inwestorem pomostowym, który docelowo (czyli z chwilą wejścia ASA na giełdę) nie będzie akcjonariuszem ASA.

Zadaniem ASA byłoby przeprowadzenie restrukturyzacji, dokapitalizowania stoczni, finansowanie produkcji i monitorowanie wydatkowania środków przez stocznie oraz wprowadzenie akcji ASA do obrotu giełdowego. Zostałaby też zapewniona kontrola Skarbu Państwa nad tym procesem.

Jednak zdaniem wiceministra Poncyljusza, program nie spełnia wymagań Komisji Europejskiej i nie jest rozwiązaniem dla problemów, stojących obecnie przed przemysłem stoczniowym. - Program zakłada udział firm państwowych, czyli kolejne dokapitalizowanie, co Komisja traktuje jako pomoc publiczną - powiedział 13 lipca PAP wiceminister. Według niego, wadą programu jest też to, że jego autorzy nie wskazali źródeł finansowania.

- Jesteśmy obecnie w trakcie otwartych procesów prywatyzacyjnych i uzgadniania z Komisją Europejską redukcji mocy produkcyjnych - przypomniał Poncyljusz.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 326 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

543 032 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP