PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskie stocznie coraz bardziej konkurencyjne

Autor: PAP
08-10-2010 14:59
Polskie stocznie coraz bardziej konkurencyjne

Polskie stocznie produkcyjne i remontowe przetrwały kryzys i stają się coraz bardziej konkurencyjne - powiedział Prezes Forum Okrętowego Piotr Soyka podczas Międzynarodowego Forum Gospodarczego, odbywającego się w Gdyni.

Piątek jest drugim dniem obrad Forum - spotkania panelowe poświęcone są gospodarce morskiej i przestrzeni miejskiej.
Prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe i Przewodniczący Rady Nadzorczej Remontowa S.A. Piotr Soyka zauważył, że "skoro firmy przetrwały kryzys, to musiały stać się bardziej konkurencyjne". Jego zdaniem, "poprawiło się bezpieczeństwo osób zatrudnionych w przemyśle okrętowym, a ochrona środowiska spełnia +wyśrubowane+ normy europejskie".

Poinformował, że ten przemysł daje zatrudnienie dla 20 tys. ludzi i powstają nowe firmy, głównie w zakresie projektowania oraz podwykonawstwa i wyposażenia.

Soyka uważa, że "Polska musi konkurować na rynku okrętowym, dostarczając statki, pływające obiekty dla energii odnawialnej i turystyki morskiej oraz inne usługi o większej wartości dodanej.

Jego zdaniem, kryzys przetrwały stocznie i firmy, które z jednej strony działały w niszach rynkowych, a z drugiej ściśle współpracowały z dobrze prosperującymi stoczniami europejskimi (np. w zakresie podwykonawstwa, budowy kadłubów i montażu wyposażenia).

Jako przykład podał m.in. Stocznię Północną w Gdańsku, która buduje w pełni wyposażone statki pomocnicze do obsługi platform wiertniczych i promy pasażersko-samochodowe napędzane gazem. Powiedział, że "potęgą w Europie" są polskie stocznie jachtowe.

Zauważył, że konieczna jest prywatyzacja trzech polskich stoczni remontowych (Nauta w Gdyni, Gryfia w Szczecinie oraz remontowa w Świnoujściu). "Nikt tego nie wie, dlaczego do tej pory nie zostały sprywatyzowane; na świecie nie ma państwowych stoczni remontowych" - dodał.

W opinii prezesa Forum Okrętowego, stocznie powinny w swoich strategiach rozwoju uwzględniać przede wszystkich produkcję statków tzw. niszowych oraz zwiększenie liczby remontów statków. "W Europie przy tylu armatorach, przy silnych portach i tylu zawinięciach, te statki do remontu zawsze będą" - powiedział.

Jego zdaniem, przyszłością dla przemysłu okrętowego jest też produkcja pływających konstrukcji stalowych oraz remonty i przebudowy wysoko zaawansowanych technologicznie obiektów.

Przedsiębiorstwa przemysłu okrętowego powinny też uwzględniać w swoich strategiach rozwojowych przebudowę i budowę wież wiatrowych, budowę morskich elektrowni wiatrowych oraz współpracę ze stoczniami zachodnioeuropejskimi, zwłaszcza skandynawskimi, w podwykonawstwie konstrukcji stalowych i budowie kadłubów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 834 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP