PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskie stocznie korzystają ze współpracy z Norwegią

Autor: MorzaiOceany.pl
23-10-2016 16:22
Polskie stocznie korzystają ze współpracy z Norwegią
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Polskie stocznie przez lata współpracując z norweskimi partnerami nauczyły się spełniać najbardziej wyśrubowane normy jakości, obowiązujące na europejskim rynku stoczniowym. Spadek znaczenia sektora oil & gas będącego podstawą norweskiej gospodarki, wymusza na polskich partnerach zmianę polityki. Stosowany przez norweskie państwo interwencjonizm przekłada się na spadek popytu na kadłuby i sekcje okrętowe dotychczas wykonywane przez wiele polskich firm.

Wydajność a kultura pracy

- W latach 90. pracowałem przez szereg lat w Stoczni Gdynia, znałem też organizację pracy w ówczesnej Stoczni Gdańsk i Stoczni Szczecin. W latach 2000 pracowałem dla firmy Rolls-Royce, gdzie miałem okazję na własne oczy zobaczyć zakłady pracy związane z przemysłem stoczniowym w Norwegii - wspomina Jerzy Czuczman, dyrektor Związku Pracodawców Forum Okrętowe.
Jeszcze na przełomie lat 90. i 2000. można było zaobserwować olbrzymią przepaść między kulturą organizacyjną stoczni polskich i norweskich. Różnice przejawiały się już na pierwszy rzut oka w takich elementach, jak stan kombinezonów roboczych pracowników. Kombinezony, którymi wówczas dysponowali polscy pracownicy były zniszczone, brudne i mocno zużyte. Dla kontrastu kombinezony pracownicków stoczni norweskich, holenderskich, czy niemieckich były schludne, nowoczesne, funkcjonalne, zaś pracownicy poszczególnych służb stoczniowych dobrze oznakowani. Po kolorach kombinezonów można było z daleka rozpoznać kontrolerów jakości produktu, czy pracowników biur projektowych. W Polsce organizacja pracy stała na niższym poziomie. Drugą istotną różnicą był poziom oznakowania dróg komunikacyjnych, które w ówczesnych polskich stoczniach były bardzo niskiej jakości.

Dziś wszystkie wspomniane elementy zostały zrównane z obowiązującymi w zachodniej  i północnej Europie standardami. Pracownicy są dobrze wyekwipowani i ubrani w stroje z dobrej jakości materiałów. Jakość ekwipunku i organizacja pracy jest obecnie w Polsce większa niż w stoczniach zlokalizowanych na południu kontynentu, np. w Portugalii. W dalszym ciągu polskie stocznie różnią się od najlepiej zorganizowanych w Europie poziomem infrastruktury komunikacyjnej, która w polskich zakładach pracy jest niższa niż w wielu krajach szczycących się rozwiniętymi tradycjami stoczniowymi, ale poziom organizacji transportu i pracy na terenie stoczni jest zbliżony. 

- W dobrze prosperujących stoczniach, takich jak Remontowa S.A., adaptację rozwiązań z zakresu norm i organizacji pracy wymusiła konkurencja i wymagania armatorów odnośnie odpowiedniej organizacji pracy w przypadku zagrożenia i sytuacji kryzysowej. W tym celu drogi komunikacyjne muszą być dobrze oznaczone. Wejścia na statek, stan osobowy oraz sama praca stoczniowców nieustannie monitorowana. Przez kilkanaście lat zrobiliśmy wiele w zakresie zorganizowania pracy stoczniowej i aktualnie jesteśmy na dobrym, średnim europejskim poziomie. 

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 734 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP