PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Promy mogą być specjalizacją polskich stoczni

Autor: wnp.pl (PS)
22-03-2017 10:30
Promy mogą być specjalizacją polskich stoczni

Stocznia Remontowa Nauta

Fot. mat.pras.

Chcąc utrzymać się na rynku, polscy operatorzy promowi – Polska Żegluga Bałtycka i Polska Żegluga Morska - muszą w krótkim czasie wprowadzić do eksploatacji od 8 do 10 nowoczesnych promów, z innowacyjnymi rozwiązaniami napędu i obsługi klientów.

Mogą one być zakupione za granicą, ale ze wszech miar wskazane jest, aby zostały wyprodukowane w kraju. A ponieważ podpisany został kontrakt na budowę pierwszego kontenerowca dla PŻB, może on zapoczątkować cykl budowy dalszych.
Realizacji takich planów służyć ma konsolidacja branży stoczniowej, m.in. włączenie do Grupy Mars FIZ terenów Stoczni Szczecińskiej oraz finalizowane przejęcie Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.

- Budowa promów w Polsce wpisuje się zarówno w program reindustrializacji i rozwoju innowacyjnych firm, może być wspierana ze środków Unii Europejskiej oraz być elementem ekspansji zagranicznej, a także stanowić impuls do rozwoju regionalnego i społecznego – uważa Marek Grzybowski, prezes Polskiego Klastra Morskiego.

Promy mogą zatem być w pełni elementem programu Batory w Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju.

O tym mówiono podczas seminarium, zorganizowanego przez: Polski Klaster Morski i Centrum Technologii Morskich, Pomorska SSE oraz Stocznię Remontową Nauta.

Przypomniano, że krajowy przemysł stoczniowy ma doświadczenie w budowie promów. Wodowano je w Gdyni i Gdańsku. Także obecnie, jeżeli dojdzie do współpracy działań stoczni i kooperantów w przemyśle okrętowym, możliwa jest ta specjalizacja zakładów.

Zarazem realizując program budowy floty promowej polski przemysł budowy statków ma niepowtarzalną szansę wejść  w lukę rynkową. Wielu operatorów ma przestarzałą flotę promową lub nie spełniającą już norm ochrony środowiska i będą wymieniane.

Decyzje w tej sprawie trzeba jednak podejmować szybko, działać kompleksowo i skutecznie, bowiem lukę tę może kto inny wypełnić, podkreślono w dyskusji. Szczególnie, że małą aktywność – m.in. z powodów finansowych - wykazują polscy armatorzy.

Szacowana wartość budowy do 8 promów wyniosłaby ok. 6 mld zł. Ale jeżeli projekt i budowane promy będzie miał charakter innowacyjny, to 75 proc wartości projektu można sfinansować ze środków UE, tak jak zrobiło to wiele innych państw.

Nowe promy zapewne będą wyposażone w napędy EEDI (Energy Efficiency Design Index), znacznie redukujące emisję CO2 i cząstek stałych do środowiska. Obecnie takie wyniki zapewniają silniki zasilane gazem.

Zarazem ich producenci – np. fińska firma Wärtsilä – skonstruowali silniki napędzane gazem o sprawności 50 proc. Dodatkowo zastosowane rozwiązania pozwalają na wydłużenie okresów eksploatacji i zmniejszenie ilości przeglądów okresowych.

W efekcie operator eksploatujący standardowy ro-pax (prom przystosowany do przewozu towarów tocznych, na samochodach lub koleją) z siłownią 17 MW pracującą około 8 tys. godz. rocznie, może zaoszczędzić 135 tys. euro rocznie.

Podczas dyskusji przypomniano, że przed laty pozycja rynkowa i profil działalności Wärtsilä były podobne do zakładów H. Cegielskiego. Dziś fińska spółka to światowy gracz na rynku zaawansowanych technologii i innowacyjnych kompletnych rozwiązań dla obiektów morskich i energetyki lądowej.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 672 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

788 854 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP