Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przemysł i wojsko szukają wspólnej platformy

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
18-03-2014 05:36
Przemysł i wojsko szukają wspólnej platformy
Fot. PTWP (Michał Oleksy)

Zainteresowanie przemysłu polską armią od jesieni ubiegłego roku ma bardzo konkretny wymiar, zamykający się kwotami w okolicach 100 mld, lub nawet 140 mld PLN. Polscy przedsiębiorcy tym bardziej narzekają na brak platformy wymiany informacji między przemysłem a wojskiem.

Jerzy Buzek, poseł do Parlamentu Europejskiego, członek Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii, który był inicjatorem zwołania konferencji „Uzbrojenie polskiej armii źródłem sukcesu polskiego przemysłu” powiedział, że potrzebę tego typu spotkania stworzyły problemy komunikacyjne między przedstawicielami armii, przemysłu i nauki, wynikające z działań antykorupcyjnych, które, choć z założenia słuszne, zostały posunięte zbyt daleko i de facto uniemożliwiły kontakty.

- Przemysł nie ma wiarygodnej informacji w jakim kierunku będzie się rozwijało niezbędne uzbrojenie dla polskiej armii. Może tylko zgadywać w jakim kierunku powinien działać i rozwijać najnowsze technologie - powiedział Jerzy Buzek. Inni uczestnicy spotkania także zwracali uwagę na potrzebę zbudowania większego zaufania poszczególnych środowisk. Padły też postulaty uznania przemysłu obronnego nie jako sprzedawcę, ale element systemu bezpieczeństwa państwa.

W zasadzie słuchając uczestników konferencji można odnieść wrażenie, że Polsce przede wszystkim brak konkretnej i stałej polityki rozwoju armii, planu uwidocznionego choćby w katalogu technologii krytycznych. Wyznaczałby on kierunki rozwoju uzbrojenia i mógł być podstawą wieloletniego planowania badań, ale jak dotąd nie powstał. Obecnie każda nowa ekipa rządząca całkowicie zmienia plany i koncepcje przyjęte przez poprzedników.

Przedstawiciele przemysłu podkreślali wagę udziału rodzimych firm w modernizacji armii, zwracając uwagę na to, że w innych państwach istnieją mechanizmy preferujące krajowy przemysł.

Wojciech Łuczak, wiceprezes Agencji Lotniczej Altair, a także publicysta występujący często jako ekspert do spraw techniki wojskowej wskazał jako przykład Stany Zjednoczone, które nawet kiedy wybierają broń i wyposażenie skonstruowane za granicą, sprowadzają jego produkcję i obsługę do USA. Z drugiej strony mocny przemysł zbrojeniowy tego kraju może w najbliższym czasie stać się jeszcze poważniejszym konkurentem polskich firm, bo amerykański rząd zapowiedział na najbliższe lata mocne oszczędności, co skłoni tamtejsze korporacje do poszukiwania nowych klientów za granicą. W tych warunkach Polska, która ma konkretne plany wydatków na modernizację armii staje się tym bardziej interesującym rynkiem.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP