Przemysław Sztuczkowski rezygnuje z kupna stoczni

Przemysław Sztuczkowski rezygnuje z kupna stoczni
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jedyny chętny na zakup od państwa Stoczni Gdyni i Stoczni Szczecińskiej Nowej wycofał się z negocjacji. Przyszłość zatrudniających kilkanaście tysięcy osób firm stoi teraz pod znakiem zapytania.

Od kilku tygodni urzędnicy ministerstwa negocjowali w sprawie sprzedaży stoczni ze spółką Amber, należąca do Przemysława Sztuczkowskiego, właściciela Złomrexu, potentata na rynku złomem w Polsce. Ta sama firma ubiegała się o zakup od państwa Stoczni Szczecińskiej Nowej.

Termin zakończenia negocjacji przekładano parę razy, kolejny upływał w poniedziałek. Mimo iż początkowo resort skarbu uspokajał, że rozmowy wciąż trwają, to jednak, jak dowiedziała się "Gazeta Wyborcza" inwestor się wycofał.

Po tej informacji w Stoczni Szczecińskiej Nowa zagotowało się. - Będziemy ostro reagować, domagać się realizacji obietnic rządu, że zostaniemy sprywatyzowani - mówi w dzienniku Roman Pniewski z zakładowej "Solidarności '80". - Oczekujemy szybkiej reakcji Ministerstwa Skarbu Państwa. Uprzedzam, żadnego bajerowania, bo 4,5 tysiąca osób zagrożonych utratą pracy łatwo doprowadzić do zdecydowanych działań. W stoczniowcach wciąż tkwi ogromna siła jak ta w 2002 roku, kiedy wyszliśmy na ulice i usłyszała o nas cała Polska.

Według nieoficjalnych informacji szef Ambera zarzucił rządowym negocjatorom, że przez kilka tygodni nie odnieśli się do jego oferty. Wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik nie chciał tego komentować. Uspokajał w "GW": - Wycofanie się inwestora nie przekreśla planów prywatyzacyjnych stoczni. Są inni chętni, wkrótce będziemy prowadzić rozmowy.

Czas nagli. Szybkiej prywatyzacji stoczni w Gdyni i Szczecinie domaga się od rządu Komisja Europejska. Ostateczny termin wyznaczono na koniec czerwca. - Nie wiem, czy zdążymy, ale do końca września prywatyzacja powinna być zakończona - mówił wiceminister Gawlik.

Sprzedaż stoczni w Gdyni i Szczecinie ciągnie się długo, bo obie firmy są w tragicznej kondycji. Gdynia w 2006 r. straciła ok. 275 mln zł, a Szczecińska Nowa - ok. 112 mln zł. Rozmiary ubiegłorocznych strat nie są jeszcze znane.

Ich powodem są nierentowne kontrakty na budowę statków. Zawarto je kilka lat temu, przy mocniejszym kursie dolara, niższych cenach robocizny i stali. Ówcześnie menedżerowie nie zabezpieczyli kontraktów przed zmianą kursów walut i cen. Stocznie zamiast zarabiać na budowie statków, muszą teraz do nich dopłacać. Gdynia musi wybudować jeszcze kilka statków, do których produkcji trzeba dopłacić po kilkadziesiąt milionów złotych. Podobnie jest w Szczecinie - wyjaśnia dziennik.

Dlatego zanim Stocznię Gdynia ktoś kupi, państwo musi wpompować w nią ok. 1 mld złotych na spłatę starych zobowiązań. W przypadku Stoczni Szczecińskiej mówi się o 800 mln zł.

- Do obu stoczni trzeba wpłacić tyle, ile wyniosła połowa kwoty na tegoroczne podwyżki dla nauczycieli. To będzie decyzja polityczna, musimy ją skonsultować z ludowcami - mówi "GW" nieoficjalnie jeden z współpracowników premiera.

- Alternatywą jest bankructwo. Ministerstwo Skarbu szacuje, że koszty upadłości samej Stoczni Gdynia wyniosłyby ok. 4,5 miliarda złotych. Takie rozwiązanie byłoby dla podatników jeszcze droższe - mówi Adamski z "S".


Zobacz także: Związkowcy apelowali o szybszą prywatyzację stoczni

Przemysław Sztuczkowski: ceny rosną i nadal będą rosły

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!