Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

QInvest inwestorem w stoczniach Gdynia i Szczecin. Zatrudni w obu 5 tys. ludzi

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
30-06-2009 20:42
QInvest inwestorem w stoczniach Gdynia i Szczecin. Zatrudni w obu 5 tys. ludzi

Minister skarbu Aleksander Grad poinformował we wtorek, że inwestorem stoczni Gdynia i Szczecin jest katarski fundusz QInvest. Dodał, że do 21 lipca mają zostać przelane pieniądze. Nowy inwestor zatrudni w ciągu roku 2 tys. pracowników w Gdyni i 3 tys. w Szczecinie.

We wtorek zakończyły się rozmowy pomiędzy Zarządcą Kompensacji majątku stoczni w Szczecinie i Gdyni oraz firmą Stichting Particulier Fonds Greenrights w sprawie sprzedaży składników nieruchomości i ruchomości obu zakładów okrętowych. Do sfinalizowania umowy dojdzie, gdy 21 lipca inwestor przeleje 381 mln zł na rachunek Skarbu Państwa.
Wtedy powstanie też formalnie spółka Polskie Stocznie, działająca na prawie polskim. Siedzibą zarządu będzie Warszawa, z oddziałami w Szczecinie i Gdyni.

- W transakcji tej istotne jest też to, że inwestor pochodzi z Kataru, z którego będziemy sprowadzać statkami gaz skroplony. - powiedział obecny na konferencji prasowej Aleksander Grad, minister skarbu państwa. - Ze strony Komisji Europejskiej nie ma zastrzeżeń do kontraktu.

Majątki obu polskich stoczni kupiła w maju, na drodze licytacji, Stichting Particulier Fonds Greenrights (SPFG), działająca w imieniu funduszu inwestycyjnego United International Trust N.V. Właściwym inwestorem jest natomiast fundusz QInvest z siedzibą w Ad-Dauha, który jest największym bankiem inwestycyjnym Kataru. Pakiet 25 proc. jego akcji należy do Qatar Islamic Bank.

Jak powiedział Jan Ruud de Jonge, prezes SPFG, plan rewitalizacji obydwu stoczni powstanie w lipcu i oparty zostanie na założeniach biznesowych wynikających z portfolio zamówień. W Polskich Stoczniach Gdynia, którą kieruje dyrektor Piotr Paszkowski, mają być budowane 3-4 rocznie statki do przewozu gazu skroplonego o ładowności 220 tys. DWT. W Polskich Stoczniach Szczecin (dyrektor Bogusław Adamski) będą powstawały inne statki specjalizowane, ale również urządzenia dla gospodarki morskiej, w tym dla celów obronnych.

- W pełni ufamy doświadczeniu i umiejętnościom produkcyjnym polskich stoczniowców - zapewnił Jan Ruud de Jonge, prezes zarządu Polskie Stocznie oraz SPFG. - Zatrudnienie dostosujemy do wynegocjowanego portfela, ale już dziś wiadomo, że będzie to znacznie mniejsza załoga niż poprzednio.

W Gdyni prawdopodobnie zatrudnionych będzie 2 tys. osób, a w Szczecinie 3 tys.

Jan Ruud de Jonge powiedział, że mimo kryzysu na rynku przewozów i zacumowania blisko połowy floty specjalistycznej, wkrótce powinny ruszyć zamówienia armatorów mające na celu odnowienie ich statków. Według niego, dotychczas firma Qatar Gas, z którą Polska podpisała wczoraj kontrakt na dostawy gazu płynnego, zamawiała gazowce w stoczni Hyundai.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP