Od początku tego roku armatorzy kontenerowców na świecie zamówili statki o łącznej pojemności 1,04 mln TEU (kontener 20. stopowy), tj. o 60 proc. większej niż w tym samym czasie ub. roku.
Ostatnią umowę podpisał największy globalny armator, Maersk Line, z koreańską stocznią Daewoo na dostawy 11 statków o pojemności 19630 TEU, z opcją zwiększenia zamówienia o sześć kolejnych takich samych jednostek.
Tym samym liczba zamówionych i eksploatowanych superkontenerowców (18 – 21 tys. TEU) wzrośnie do 88 sztuk.
W marcu francuski armator CMA CGM (drugi na świecie pod względem pojemności floty, zarazem partner w aliansie 2M z Maersk Line) zamówił trzy jednostki po 20600 TEU oraz sześć o pojemności 13200 TEU, czyli klasy neopanamax.
Tym samym armator ten będzie miał największe statki, zdolne do pokonywania zmodernizowanego Kanału Panamskiego, którego otwarcie planowane jest na przyszły rok.
Z zestawienia wynika też, że książka zamówień Maerk Line obejmuje statki o pojemności 701 tys. TEU, natomiast CMA CGM – 367 tys. TEU.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rekordowa liczba zamówiony superkontenerowców