Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Remont bułgarskich myśliwców w Polsce. MiG odmawia licencji

Autor: PAP
26-09-2015 15:20 |  aktualizacja: 26-09-2015 19:33
Remont bułgarskich myśliwców w Polsce. MiG odmawia licencji

W sierpniu w Sofii ministrowie obrony Polski i Bułgarii, Tomasz Siemoniak i Nikołaj Nenczew, podpisali list intencyjny, który ustanawia ramy prawne do zawarcia umowy w sprawie remontów bułgarskich myśliwców MiG-29 w polskich zakładach.

fot. Coert van Breda/wikimedia, licencja Creative Commons

Bułgarski minister obrony Nikołaj Nenczew oświadczył w sobotę, że Bułgaria, jako członek NATO i Unii Europejskiej, nie może dalej być uzależniona od krajów trzecich, a Rosja z powodu unijnych sankcji nie może remontować jej sprzętu wojskowego, w tym myśliwców MiG.

Nenczew wypowiedział się w reakcji na list wysłany przez szefa rosyjskiego koncernu RSK MiG Siergieja Korotkowa do przewodniczącego komisji obrony w parlamencie Bułgarii Micho Michowa w sprawie przeprowadzenia remontu bułgarskich myśliwców w Polsce. Wypowiedź ministra opublikowało centrum prasowe ministerstwa obrony w Sofii.
Według Nenczewa po podjęciu przez Radę UE w lipcu 2014 r. decyzji o nałożeniu sankcji na Rosję Bułgaria nie może dalej zlecać Rosji remontów i serwisowania swojego sprzętu wojskowego. "Nie można należeć do NATO i UE i jednocześnie trwać w zależności od krajów znajdujących się poza tymi strukturami" - oświadczył minister, dodając, że właśnie dlatego Bułgaria zwróciła się do Polski w sprawie remontu myśliwców MiG-29.

Minister przypomniał, że obecnie trwają negocjacje z Polską w sprawie modernizacji bułgarskich myśliwców zgodnie ze standardami NATO.

Wcześniej w sobotę sofijski dziennik "Standart" poinformował, że koncern RSK MiG nie udzielił Polsce licencji na remont należących do Bułgarii myśliwców MiG-29. Gazeta powołała się na list wysłany przez rosyjski koncern do Michowa.

Według dziennika, który twierdzi, że dysponuje kopią tego dokumentu, list wysłano 16 września i dwa dni później został on zarejestrowany w administracji bułgarskiego parlamentu. Tydzień później Michow zwołał nadzwyczajne posiedzenie komisji ds. obrony.

"Strona rosyjska nie udzielała Polsce licencji oraz nie udostępniała jej aktualnej dokumentacji technicznej na wykonanie prac remontowych przy tych samolotach. Oznacza to, że w przypadku przeprowadzenia (przez Polskę) remontu bułgarskich MiG-ów RSK MiG wstrzyma (swoje) dalsze zobowiązania wynikające z umów o serwisowaniu i eksploatacji samolotów" - podkreślono w liście cytowanym przez "Standart".

Według dziennika szef rosyjskiego koncernu pisze również, że Polska nie ma prawa wykorzystywać części zamiennych, które sama otrzymuje od RSK MiG, na rzecz stron trzecich, ponieważ naruszałoby to prawo międzynarodowe i mogłoby stać się podstawą do wstrzymania dostaw tych części do Polski. W liście po raz pierwszy podana jest cena, którą rosyjska strona zaproponowała za remont bułgarskich MiG-ów - 1,050650 mln euro za każdy z 14 silników.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 917 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP