Remontowa Shipbuilding zwodowała tysięczną jednostkę

Remontowa Shipbuilding zwodowała tysięczną jednostkę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Żaglowiec szkolny dla Marynarki Wojennej Algierii zwodowano w sobotę w gdańskiej Stoczni Remontowa Shipbuilding. To tysięczna jednostka budowana w tej firmie. Statek zaprojektował Zbigniew Choreń, który ma na swoim koncie m.in. projekt "Daru Młodzieży" oraz "Pogorii".

Trzymasztowa fregata służyć będzie do szkoleń kadetów algierskiej Wyższej Szkoły Morskiej. Jednostka liczy sobie 110 m długości i 14,5 m szerokości. Powierzchnia ożaglowania wynosi 3000 m kw. i jest ona w stanie - przy wietrze wiejącym z siłą 6 w skali Beauforta osiągnąć prędkość 17 węzłów. Na pokład może zabrać 222 osoby. Żaglowiec otrzyma nazwę "El-Mellah", co w języku arabskim oznacza "żeglarz".

Prezes stoczni Remontowa Shipbuilding Andrzej Wojtkiewicz powiedział w sobotę PAP, że uroczystość wodowania żaglowca jest ważna nie tylko ze względu na fakt, iż jest to tysięczna jednostka budowana w tej stoczni. "Ta uroczystość kończy też obchody 70-lecia naszego zakładu. Szczególny jest też typ statku - jest to pierwszy żaglowiec, jaki buduje nasza stocznia" - zaznaczył Wojtkiewicz.

"Także klient jest szczególny, bo Marynarka Wojenna Algierii nie jest klientem, którego można spotkać na co dzień nie tylko w polskich stoczniach, ale nawet europejskich" - powiedział PAP Wojtkiewicz dodając, że "El-Mellah" będzie się zaliczać do największych i najszybszych żaglowców na świecie.

W przemówieniu poprzedzającym wodowanie płk Bouraoui Driss z dowództwa Marynarki Wojennej Algierii podkreślił, że "od kilku lat Algieria jest pierwszym, najważniejszym partnerem Polski na rynku afrykańskim". "Okręt, który dziś zwodujemy, będzie stanowił dowód naszych relacji, zarówno politycznych, jak i gospodarczych" - powiedział Driss.

Wojtkiewicz powiedział PAP, że kontrakt z Algierczykami - poza budową statku, obejmuje również szkolenie przyszłych członków załogi i kadetów. Przeprowadzone zostanie ono we współpracy z Akademią Morską w Gdyni i potrwa pół roku. Prezes wyjaśnił, że częścią szkolenia będzie kilkutygodniowy rejs Algierczyków na siostrzanej jednostce - "Darze Młodzieży", a następnie Algierczycy - podczas rejsów na Bałtyku, pod okiem polskich specjalistów, będą szkolić się już na "El-Mellah". "Ostatecznym celem szkoleń będzie samodzielny rejs Algierczyków żaglowcem do ich kraju" - wyjaśnił prezes.

Ze względów technologicznych w czasie wodowania żaglowiec pozbawiony był jeszcze masztów. Wojtkiewicz poinformował, że budowa jednostki potrwa do przełomu lata i jesieni 2016 r., wówczas rozpoczną się szkolenia. Poza funkcjami szkoleniowymi żaglowiec będzie pełnił funkcje reprezentacyjne, ma też brać udział w zawodach i regatach międzynarodowych.

Widowiskowemu bocznemu wodowaniu przyglądało się w sobotę około tysiąca mieszkańców Trójmiasta i okolic. Z myślą o publiczności stoczniowcy zbudowali z metalowych elementów specjalną trybunę. W czasie uroczystości niewielki jej fragment przesunął się: jeden z widzów stracił równowagę i uderzył się w głowę, nie wiadomo, jak poważnych doznał obrażeń.

Autorem koncepcji i projektu technicznego "El-Mellah" jest inż. Zbigniew Choreń z biura projektowego Choreń Design & Consulting. Na liście kilkudziesięciu jednostek, które zaprojektował, znajdują się m.in. żaglowce "Pogoria", "Dar Młodzieży", "Oceania" i "Fryderyk Chopin".

"Żaglowiec dla Algierii jest siódmą jednostką z serii, w której powstał m.in. +Dar Młodzieży+. Algierski żaglowiec jest jednak większy, bo ma być przeznaczony dla większej liczby kadetów" - powiedział PAP inż. Choreń.

W należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, Stoczni Remontowa Shipbuilding budowanych jest w tej chwili kilkanaście jednostek, w tym niszczyciel min ORP "Kormoran" (powstaje na zamówienie polskiej Marynarki Wojennej). Stocznia, która ma pełen portfel zamówień do końca 2016 roku, specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi branży offshore. Buduje także promy pasażersko - samochodowe, statki towarowe, holowniki czy okręty. Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie.

Stocznia należy do grupy kapitałowej Remontowa Holding - największej polskiej stoczniowej grupy kapitałowej. Holding zarządza dwiema stoczniami oraz wieloma spółkami z sektora okrętowego i offshore. W grupie pracuje ponad 7 tys. osób.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Remontowa Shipbuilding zwodowała tysięczną jednostkę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!