Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rosati: Udało się umiędzynarodowić sprawę stoczni

Autor: PAP
22-10-2008 14:40

Dzięki wtorkowej debacie w Parlamencie Europejskim udało się umiędzynarodowić sprawę polskich stoczni - powiedział w środę PAP eurodeputowany prof. Dariusz Rosati.

Sytuacja polskich stoczni była tematem wtorkowej debaty w PE. Została zorganizowana na wniosek eurodeputowanych lewicy. Europosłowie - bez względu na przynależność partyjną - zgodnie apelowali o więcej czasu i elastyczność w rozmowach z polskim rządem.
Unijna komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes podkreślała, że przyszłość zakładów zależy od tego, czy polski rząd będzie skłonny do współpracy z Komisją Europejską.

"Sukces wtorkowej debaty w Parlamencie Europejskim jest taki, że udało się umiędzynarodowić sprawę polskich stoczni. Posłowie z innych krajów również zaangażowali się w ten problem" - powiedział Rosati.

Eurodeputowany podkreślił, że debata miała charakter głównie polityczny, ponieważ nie skończyła się przyjęciem rezolucji.

"Wzięło w niej udział wielu polskich oraz zagranicznych posłów. Jednoznacznie domagali się od Komisji Europejskiej więcej czasu i elastyczności, wskazując na ochronę przemysłu stoczniowego, szczególnie w obecnie trudnych warunkach na światowych rynkach" - powiedział.

"Mam wrażenie, że na skutek bardzo zdecydowanego stanowiska polskich posłów, Komisja nie podejmie negatywnej decyzji w sprawie stoczni w najbliższym czasie. Oznacza to dodatkowy czas dla polskiego rządu" - dodał Rosati.

"Z dyskusji w Parlamencie Europejskim wynikało, że piłka jest po stronie polskiego rządu i to on powinien szybko przygotować biznes plan dla stoczni Gdańsk oraz innowacyjną propozycję dla zakładów w Szczecinie i Gdyni według pewnych zarysów, które przedstawia Komisja" - uważa eurodeputowany.

Podczas wtorkowej debaty, Kroes zaproponowała dla stoczni w Gdyni i Szczecinie rozwiązanie sprawdzone przy restrukturyzacji greckich linii lotniczych Olympic Airways: wyodrębnienie majątku trwałego, sprzedanie go inwestorom w drodze przetargów, spłatę długów z pieniędzy, które to przyniesie oraz likwidację spółki, która przeprowadzi tę operację. KE wydałaby negatywną decyzję w sprawie pomocy publicznej, ale realizacja planu złagodziłaby jej skutki.

Według Rosatiego, propozycje Kroes są interesujące, ale wymagają czasu.

"Wymagają też zmian legislacyjnych, aby procedura upadłościowa dla stoczni nie była powtórką z typowego schematu upadłościowego, gdzie syndyk wchodzi i sprzedaje co się da i komu się da. Chodzi o utrzymanie całości majątku produkcyjnego stoczni" - powiedział.

"Moim zdaniem, potrzebna jest specjalna ustawa, odnosząca się do tych dwóch przedsiębiorstw (stoczni Szczeci i Gdynia - PAP), która pozwoli na uporządkowane, zorganizowane i dokonujące się pod ochroną przeprowadzenie likwidacji" - wyjaśnił.

Jeśli KE nie zaakceptuje planów restrukturyzacji stoczni, zakłady będą musiały zwrócić pomoc publiczną, którą otrzymały po przystąpieniu Polski do UE, co może oznaczać ich bankructwo.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP