PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rosomaki w dwóch wersjach

Autor: wnp.pl (Katarzyna Walterska)
09-09-2015 08:36
Rosomaki w dwóch wersjach
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Rosomak-M Concept to polska koncepcja znanego Rosomaka zaprezentowana przez spółkę z Siemianowic Śląskich podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. W nowej wersji Rosomak ma spełniać wszystkie wymagania polskiej armii.

Podczas MSPO Rosomak SA z Siemianowic Śląskich wraz z fińską Patrią zaprezentowali dwie koncepcje znanego na świecie Kołowego Transportera Opancerzonego Rosomak: Rosomaka XP oraz Rosomak-M Concept.
Polska wersja M Concept to platforma, która ma być wyposażona w wyrzutnie Spike oraz system BMS (System Zarządzania Walką - a ang. BMS - Battlefield Management System) a jednocześnie ma zachować zdolność do pływania. Poza tym wersja dla polskiej armii ma być wyposażona w zmodyfikowany system kierowania ogniem (SKO).

Rosomak-XP, drugi z prezentowanych pojazdów, to wspólna propozycja fińskiej Patrii i siemianowickich zakładów. W ramach modernizacji dokonano zwiększenie masy z obecnych 26 ton do ok. 30 ton. Ponadto, m.in. zamontowano nowy silnik o mocy 450 kW, nowy układ napędowy, nowe koła o rozmiarze 16.00R20, nową tylną rampę desantową, zwiększono również stopień ochrony balistycznej i przeciwminowej.

Obecnie w polskim wojsku służy ok. 670 Rosomaków w różnych wersjach. Polski kontyngent wojskowy korzystał z nich podczas misji w Afganistanie.

Pierwsze tansportery Rosomak zostały przekazane wojsku w styczniu 2005 roku. W lipcu 2013 została przedłużona o 10 lat licencja na produkcję KTO Rosomak z firmą Patria Land Service. 3 lipca 2015 r. premier Ewa Kopacz z premierem Słowacji Robertem Fico podpisali umowę na dostawę Słowacji w ciągu 3 lat 30 sztuk KTO Rosomak, w wariancie Scipio, opracowanym w kooperacji ze słowacką firmą EVPU.

Szacunkowa cena rynkowa jednej sztuki KTO Rosomak w wersji podstawowej wynosi około 5 mln zł, bojowej 10 mln zł, zaś wersji specjalnej nawet 15 mln zł.

Przypomnijmy, że w kontrola NIK w 2012 roku wykazała liczne zaniedbania w prowadzeniu projektu przez polskiego inwestora, m.in. zbyt liczne zmiany specyfikacji i harmonogramu dostaw, nieudolną egzekucję wymagań offsetowych od wykonawców, nieudolną konstrukcję umowy niezabezpieczająca w wystarczającym stopniu interesów inwestora. Jednym z najpoważniejszych problemów był brak umowy licencyjnej zakładów z offsetodawcą, który stawiał pod znakiem zapytania dalszą produkcję transportera.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP