Silniki z Cegielskiego na statkach PŻM

Silniki z Cegielskiego na statkach PŻM
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na najnowszych statkach Polskiej Żeglugi Morskiej budowanych w chińskiej stoczni Mingde będą montowane silniki z poznańskich Zakładów Przemysłu Metalowego im. H. Cegielskiego - poinformował PAP doradca dyrektora naczelnego PŻM Krzysztof Gogol.

Będą to silniki główne, produkowane na licencji firmy W"rtisil", o mocy 7800 kW każdy. Koszt jednego to około 3,5 mln dolarów.

Silniki z Cegielskiego będą montowane na tzw. jeziorowcach, przeznaczonych do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Wykonawca tych statków, stocznia Mingde sprowadzi z Poznania trzy silniki główne dla statków : m/s "Juno", m/s "Lubie" oraz m/s "Solina". Wszystkie trzy jednostki armator ma odebrać od kwietnia do grudnia br.

Same silniki zostaną przed podróżą z Poznania do Chin zdemontowane i przewiezione w 29 skrzyniach. Na miejscu, zostaną ponownie zmontowane.

Zakup silników głównych z Cegielskiego oznacza również późniejsze dostarczanie z Poznania części zamiennych na statki Polskiej Żeglugi Morskiej - podkreślił Gogol.

Cegielski to nie jedyna polska firma, która jest producentem wyposażenia dla budowanych obecnie statków PŻM. Dla jednostek ze stoczni Mingde oraz stoczni Sanfu również w Chinach (masowce o nośności 16900 DWT) śruby nastawne, linie wałów oraz dziobowe stery strumieniowe dostarcza Scana Zamech z Elbląga.

Z kolei szczecińska firma EPA jest dostawcą sprzętu nawigacyjnego oraz późniejszego serwisu dla statków PŻM powstających w stoczni Xingang w chińskim Tianjin. Dotychczas sprzęt dostarczany przez EPĘ zamontowany został na 14 masowcach o nośności 38 tys. DWT. Współpraca ze szczecińskim dostawcą będzie kontynuowana dla nowej serii czterech statków, które będą odbierane ze stoczni Xingang w przyszłym roku. Wśród nich będzie m.in. m/s "Szczecin".

PŻM jest największym polskim armatorem i jednym z największych w Europie. Posiada ponad 70 statków o łącznej nośności ponad 2 mln ton, w tym masowce, siarkowce oraz promy. Armator zajmuje się przewozem ładunków masowych, w tym fosforytów, węgla, zboża, koksu, stali, minerałów. Jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki. Przedsiębiorstwo przewozi ładunki głównie pomiędzy portami obu Ameryk i Europy. Firma zatrudnia ok. 4 tys. osób, ponad 2,5 tys. pracuje na morzu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Silniki z Cegielskiego na statkach PŻM

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!