Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Spawanie stali typu duplex w budowie pojazdów szynowych

Autor: Piotr Gotkowski, Robert Jachym, Henryk Fryc
17-07-2012 00:00

Zastosowanie stali nierdzewnych w konstrukcjach pojazdów szynowych rozpoczęło się w latach 30 ubiegłego wieku. W Stanach Zjednoczonych firma Budd Company skonstruowała pierwsze wagony, do budowy których zastosowano stal nierdzewną. Dużą zaletą zastosowania tej grupy stali są m.in. trwałość i łatwość konserwacji. Zalety te spowodowały, że stała się ona standardowym materiałem w przemyśle budowy taboru szynowego w Stanach Zjednoczonych i Japonii a następnie w wielu innych krajach świata.

Obecnie stal nierdzewna posiada szeroki wachlarz zastosowań m.in. w budowie pojazdów dla kolei regionalnych, tramwajów czy wagonów metra. Dobór materiałów oraz wymagań konstrukcyjnych uzależniony jest od warunków w jakich tabor szynowy będzie pracował. Stal tego typu powinna znaleźć zastosowanie tam, gdzie kluczowymi wymaganiami są odporność na korozję, trwałość, odporność na uderzenia, łatwość czyszczenia, konserwacji oraz estetyka pojazdu. Nie bez znaczenia jest również ochrona środowiska i wysoki stopień recyklingu. Mimo że istnieje ponad 200 gatunków stali nierdzewnych, tylko część z nich jest wykorzystywana w budowie pojazdów szynowych.
Szerokie zastosowanie na elementy konstrukcyjne, głównie elementy szkieletu wagonu znalazła stal 1.4003 (EN 10088). Jest to chromowa stal nierdzewna stanowiąca dobrą alternatywę dla stali węglowych w przypadku elementów pracujących w umiarkowanym środowisku korozyjnym. Stal austenityczną 1.4318 oraz 1.4301 wykorzystano w budowie metra DT5 w Hamburgu [1]. Coraz częściej przy wytwarzaniu pojazdów szynowych znajdują zastosowanie stale typu duplex. Stale tego typu stosuje się zarówno na elementy szkieletu wagonu, jak i na odpowiedzialne elementy podwozia. Zastosowanie stali w gatunku LDX 2101 daje konstruktorowi możliwość uzyskania granicy plastyczności o 60% większej od wartości granicy plastyczności dla stali ferrytycznej 1.4003 (tablica 1) oraz o 45% większej wytrzymałości na rozciąganie. Odporność na korozję stali LDX 2101 jest porównywalna z odpornością austenitycznej stali nierdzewnej w gatunku 1.4404 i jest znacząco większa niż stali 1.4003.

W konstrukcjach pojazdów szynowych, oprócz połączeń jednoimiennych stali typu duplex, dość często występują połączenia mieszane stali typu duplex ze stalami S355 czy S500. Istotnym jest więc wybór technologii spawania zapewniający uzyskanie wymaganych własności i klasy jakości spoiny.

Cel i zakres badań

Celem badań był dobór optymalnej technologii spawania dla połączenia stali 1.4462 ze stalą S500MC wg schematu pokazanego na rysunku 1 - wymagana klasa jakości spoiny to CP B wg PN-EN 15085 [5]. Zgodnie z tą normą, dla tej klasy jakości spoiny obowiązuje klasa badania spoiny CT 2. Kwalifikowanie technologii spawania przeprowadzono zgodnie z normami: PN-EN ISO 15614-1 [6] oraz PN-EN 15085 i uzupełniono je badaniami metalograficznymi mikroskopowymi.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 007 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP