PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stal lepsza dla środowiska naturalnego

Autor: wnp.pl (Renata Dudała)
26-03-2012 11:16

Do 2015 roku produkowane w krajach Unii Europejskiej samochody będą musiały spełniać nowe, rygorystyczne normy emisji dwutlenku węgla. W przeciwnym razie ich producenci poniosą kary finansowe.

Chociaż normy uwzględniają jedynie emisje powstające w fazie eksploatacji pojazdu, badania WorldAutoSteel wykazały, że dzięki zastosowaniu wysokiej jakości stali, jej wpływ na środowisko jest znacznie mniejszy niż w przypadku innych materiałów.
Badania UCSB/WorldAutoSteel potwierdziły rezultaty uzyskane w trakcie analizy cyklu życia pojazdu (LCA) przeprowadzonej przez firmę ArcelorMittal w ramach projektu S-in motion. Nowsze gatunki stali, opracowane przez zespół ds. Badań i Rozwoju ArcelorMittal, takie jak PHS i AHSS, są nie tylko mocniejsze od gatunków tradycyjnie wykorzystywanych w przemyśle motoryzacyjnym, ale i od nich lżejsze.

Badania LCA wykazały, że zastosowanie stali bardzo wysokiej wytrzymałości takich jak UHSS w typowym pojeździe pozwala uzyskać obniżkę poziomu emisji gazów cieplarnianych w fazach produkcji i wycofywania pojazdu z eksploatacji rzędu 15 proc. Emisja gazów w trakcie całego okresu życia pojazdu spadłaby o 14,5 proc. Ponadto badanie wykazało, że w porównaniu z konwencjonalnymi gatunkami stali wykorzystywanymi w przemyśle motoryzacyjnym, zastosowanie gatunków stali o podwyższonej wytrzymałości (AHSS) umożliwia uzyskanie znacznej obniżki ciężaru karoserii.

W porównaniu z aluminium, zastosowanie stali AHSS oznacza zarówno spadek poziomu emisji gazów cieplarnianych, jak i obniżkę kosztów.

Od 2012 roku nowe samochody produkowane przez poszczególnych producentów będą musiały spełniać normy emisji ustalone przez Unię Europejską. Do roku 2015 średnia wielkość emisji dla wszystkich nowych pojazdów produkowanych w Unii będzie musiała spaść poniżej 130 g CO2/km. Określono również normy emisji gazów do roku 2020, kiedy to UE liczy na spadek średnich wartości emisji do poziomu 95 g CO2/km.

Tam, gdzie koszty nie odgrywają aż tak istotnej roli, stosunkowo łatwo można sprostać tym wymaganiom poprzez zastosowanie lżejszych materiałów, takich jak aluminium czy polimery wzmacniane włóknem węglowym. Jednak zastosowanie lekkich materiałów, których produkcji towarzyszy znaczna emisja gazów cieplarnianych, może spowodować wzrostupoziomu emisji tych gazów.

Emisje gazów cieplarnianych w fazie produkcji innych materiałów niż stal są stosunkowo wysokie. Dla porównania emisja towarzysząca procesowi produkcji kilograma aluminium jest 4,5-6,3 raza wyższa niż emisja towarzysząca produkcji tej samej ilości stali.

Z analiz WorldAutoSteel wynika, że procesowi produkcji stali towarzyszy relatywnie niski poziom emisji gazów cieplarnianych, a po zakończeniu cyklu życia pojazdu, wykorzystana do jego budowy stal jest w całości odzyskiwana nie tracąc przy tym nic ze swoich właściwości.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 969 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP