PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stal ratuje Mont-Saint-Michel

Autor: wnp.pl (PIM)
28-07-2014 09:41

Tysiące ton stali dostarczonych przez różne światowe koncerny wykorzystano w czasie trwającego dwie dekady programu przywracania morskiego charakteru jednemu z najbardziej charakterystycznych zabytków Francji - opactwu Mont-Saint-Michel.

Granitowe stały, na których zbudowano klasztor Mont-Saint-Michel przez tysiąclecia były wysepką położoną w zatoce, naprzeciw ujścia rzeki Couesnon. Przypływy i odpływy, zmieniające poziom morza o kilkanaście metrów powodowały, że przez wieki okresowo był dostępny tylko przy pomocy łodzi.
Rosnąca ilość pielgrzymów i turystów spowodowała, że w drugiej połowie XIX wieku wybudowano groblę łączczącą opactwo ze stałym lądem. Budowla ta przyspieszyła naturalny proces stopniowego wypełnienie zatoki osadami nanoszącymi przez wpadające do niej rzeki.

Chcąc aby wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO zabytek jak najdłużej zachował swój wyjątkowy charakter zdecydowano się na budowę nowej śluzy w ujściu Couesnon, wybranie części naniesionych osadów, rozebranie starej grobli i zastąpienie jej mostem, który umożliwiłby swobodny przepływ wody dookoła wysepki i przenoszenie przez nią osadów głębiej w morze. Całkowity koszt programu przewidziano na 200 mln EUR.

Projekt zainicjowano w roku 1995, ale pierwsze prace ruszyły dopiero w roku 2006, kiedy rozpoczęto budowę nowej zapory na rzecze Couesnon. W pierwszym etapie prac wykorzystano m.in. 1700 ton grodzic dostarczonych przez ArcelorMittal Commercial RPS. Zasadniczy element systemu zamknięć jazowych nowej zapory stanowią płyty ze stali nierdzewnej typu Dupleks, dostarczone przez firmę Industeel.

Ostatnim etapem prac w zatoce była budowa nowego mostu o długości 760 m. Stanął on na 124 stalowych kolumnach zakotwiczonych w dnie betonowymi blokami. Kolumny wykonano z rur bezszwowych o długości do 10,5 m, średnicy 244,5 m i ściankach o grubości 40 mm oraz 60 mm. Przed agresywnym działaniem słonej wody morskiej ma ją zabezpieczyć specjalna powłoka antykorozyjna. Na budowę konstrukcji mostu 400 ton rur dostarczyła firma Vallourec.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP