PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Statki z Kędzierzyna-Koźla pływają po morzach świata

Autor: PAP
30-06-2015 08:23

Nigeria, Meksyk, Saint Vincent i Grenadyny - do takich państw trafią statki produkowane w stoczni Damen Shipyards Koźle w Kędzierzynie-Koźlu. Rocznie powstaje ich kilkanaście. A gdyby Odra miała IV klasę żeglowności produkcja mogłaby być wyższa.

Produkcja w Damen mogłaby być wyższa nawet trzykrotnie - powiedział PAP odchodzący w czerwcu na emeryturę prezes zarządu Damen Shipyards Koźle Janusz Bialic.
Bialic mówił, że stocznia specjalizuje się w statkach typu "high speed craft": jednostkach patrolowych albo takich, które służą np. do dostawy załóg i towarów do obsługi platform wiertniczych i farm wiatrowych. Obejmujący od lipca funkcję prezesa stoczni w Koźlu Jacek Małek dodał, że to jednostki lekkie, wykonywane z bardzo cienkich blach, technologiczne trudne. Jednostka zwodowana w ostatnich dniach czerwca zbudowana została dla Saint Vincent i Grenadyny, wyspiarskiego państwa na Morzu Karaibskim. Transportowana jest obecnie Odrą do Szczecina, skąd wyruszy do kraju przeznaczenia.

Tymczasem w Damen w Kędzierzynie-Koźlu trwa już produkcja jednostek dla Nigerii i Meksyku. Zatrudniająca 230 pracowników kozielska stocznia rocznie buduje nawet kilkanaście tego typu statków. Trafiały one dotąd do różnych krajów Afryki, Azji, Ameryki Południowej, Europy, nawet Chin. Jeden z ostatnich wykonany został np. dla greckiej straży przybrzeżnej.

Bialic w rozmowie z PAP tłumaczył jednak, że wymiary budowanych w Kędzierzynie-Koźlu jednostek "są limitowane parametrami Odry", którą transportowane są w świat. Np. nie mogą być one szersze niż 9,5 metra, a ich zanurzenie nie może być większe niż 1,8 metra. By móc je spławić rzeką, która nie wszędzie ma nawet III klasę żeglowności, producent podnosi wytwarzane statki np. na specjalnych pontonach wypornościowych. "Wysokość mostów na Odrze też nie odpowiada klasie IV, w związku z tym to, co jest za wysoko zdejmujemy i transportujemy oddzielnie po to, by z powrotem montować w Szczecinie" - tłumaczył Bialic.

Zaznaczył też, że takich jednostek jak np. ta wykonana dla greckiej straży granicznej stoczniowcy nie są w stanie zrobić całkowicie pod klucz, bo "Odra jest za płytka, za wąska, a mosty na niej za niskie". "Wymagana jest co najmniej IV klasa żeglowności. Wtedy będziemy mogli budować jednostki tego typu w pełni wyposażone" - mówił PAP Bialic.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

577 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP