Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stocznia Crist przekazała Francuzom specjalistyczną barkę

Autor: PAP
24-03-2016 20:19
Stocznia Crist przekazała Francuzom specjalistyczną barkę
Fot. mat. pras. Stocznia Crist

W stoczni Crist w Gdyni przekazano francuskiemu konsorcjum specjalistyczną barkę samopodnośną, która będzie wykorzystana przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. W przetargu na budowę barki Crist pokonała kilkanaście firm.

Kontrakt na prace wykonane w Gdyni opiewał na ok. 40 mln euro. Koszt całej barki o nazwie "Zourite" (fr. ośmiornica) obejmujący cenę dwóch suwnic o łącznej nośności 4,8 tys. ton znajdujących się na pokładzie jednostki oraz kluczowego dla niej systemu podnoszenia to ok. 80 mln euro. Barka ma 106,5 m długości i 49 m szerokości. Jednostka posiada osiem nóg jack-up o długości 55 m i średnicy 3 m każda, dzięki którym będzie w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody. Do budowy zużyto 6,8 tys. ton prefabrykowanej stali. Budowa trwała 400 dni.
Na jednostce zainstalowano zestaw dwóch suwnic, każda o udźwigu 2,4 tys. ton i rozpiętości 30 metrów. Stocznia zbudowała barkę na zlecenie Bouygues Travaux Publics S.A.

Specjalistyczna barka typu HLJB (ang. Heavy Lift Jack-up Barge) będzie wykorzystana przy budowie 5,4 km odcinka autostrady biegnącej wzdłuż wybrzeża należącej do Francji wyspy Reunion położonej na Oceanie Indyjskim, ok. 700 km na wschód od Madagaskaru. 48 z 50 podpór wiaduktu ma znajdować się w morzu. Zbudowana w Gdyni barka posadowi elementy autostrady na dnie. Ma to być najdłuższy i - jak podkreślają krytycy projektu - najdroższy francuski wiadukt morski.

Autostrada będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy w każdym kierunku i zastąpi istniejącą drogę zbudowaną na lądzie, która jest zagrożona przez spadające z klifów skały i podtopienia w trakcie burz tropikalnych.

Prezes spółki Vinci Construction (lidera francuskiego konsorcjum), Patrick Kadri powiedział w czwartek po południu w Gdyni, że "Zourite" jest jednym z narzędzi do realizacji jednej z największych w Europie konstrukcji. Podał, że 95 proc. elementów konstrukcji jest przygotowywanych na lądzie. "Oznacza to, że wszystkie betonowe podpory, kolumny o wadze 4,8 tys. ton będziemy ładować na barkę, przewozić na miejsce budowy oraz przy pomocy dźwigów usadawiać elementy na dnie morskim z bardzo dużą dokładnością" - wyjaśnił. Zwrócił uwagę, że stocznia Crist w przetargu na wybór wykonawcy jednostki pokonała kilkanaście firm z całego świata. "Stocznia wykonała doskonałą pracę"- podkreślił.

Krzysztof Kulczycki, współwłaściciel Crist S.A. nie ma wątpliwości, że jest to pierwsza na świecie tego typu jednostka. "Wygląda też, że był to opłacalny dla stoczni kontrakt" - dodał.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 141 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP