Stocznia Gryfia ze Szczecina wygrała przetarg na budowę czterech lodołamaczy

Stocznia Gryfia ze Szczecina wygrała przetarg na budowę czterech lodołamaczy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA ze Szczecina zbuduje za 70 mln zł cztery nowe lodołamacze dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku. Przetarg w tej sprawie rozstrzygnięto w piątek. Jednostki mają być gotowe do listopada 2021 r.

O decyzji komisji przetargowej wyłaniającej wykonawcę lodołamaczy poinformował rzecznik prasowy RZGW w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz.

Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez Morską Stocznię Remontową Gryfia SA, która zaproponowała zbudowanie lodołamaczy za ok. 70 mln zł.

Zadanie, którego dotyczył przetarg, obejmuje budowę czterech lodołamaczy, jednego czołowego i trzech liniowych. Wykonawca wykona to zadanie w formule "zaprojektuj i zbuduj".

W ogłoszonym przez RZGW w Gdańsku przetargu przy ocenie ofert 60 procent stanowiła cena, pozostałe kryteriami było: doświadczenie wykonawcy, gwarancja oraz czas reakcji serwisu gwarancyjnego po dostawie każdego lodołamacza.

Zwycięska szczecińska firma zaproponowała 60 miesięcy gwarancji, a czas reakcji serwisu gwarancyjnego oszacowała na 8 godzin.

Drugą ofertę w przetargu na budowę czterech lodołamaczy złożyła Remontowa Shipbuilding SA z Gdańska. Stocznia ta chciała wybudować jednostki za prawie 73,8 mln zł, oferowała 24-miesięczną gwarancję, a czas reakcji serwisowej określiła na 36 godzin.

Koszt budowy czterech lodołamaczy RZGW szacował na 74 mln zł, 85 proc. tej kwoty stanowić będzie dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Nowe lodołamacze wzmocnią ochronę przeciwpowodziową Żuław i regionu Dolnej Wisły. Mają być wyposażone w nowoczesne systemy sterowania. Oprócz ochrony przeciwpowodziowej, mają być przystosowane także do zadań badawczych, ratowniczych, w tym środowiskowych oraz w pożarnictwie.

Obecnie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku ma pięć lodołamaczy (Tygrys, Orka, Foka, Żbik i Rekin) w wieku od 26 do 33 lat, a jeden (Wilk) wynajmuje.

Od końca XIX wieku lodołamanie jest najskuteczniejszą metodą walki z lodowymi zatorami. Lodołamacz czołowy robi w lodzie rynnę o szerokości minimum 70 cm, a następnie lodołamacz liniowy poszerza tę rynnę, rozbija duże tafle lodu w rynnie i zapewnia spływanie lodu.

Najważniejszym i newralgicznym punktem dla pracy lodołamaczy jest ujście Wisły. Zatory w tym miejscu nie tylko zagrażają bezpieczeństwu Żuław, ale i terenów położnych znacznie dalej od morza. Ujście musi umożliwić swobodny spływ lodu do Zatoki Gdańskiej przez całą zimę.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Stocznia Gryfia ze Szczecina wygrała przetarg na budowę czterech lodołamaczy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!