Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stocznia Północna w Gdańsku zbudowała supernowoczesny statek

Autor: PAP
28-04-2009 17:19

Najbardziej zaawansowany technicznie i ekologiczny statek w Europie do transportu gazu zbudowała Stocznia Północna S.A. w Gdańsku, należąca do Grupy Remontowej S.A. We wtorek odbyła się uroczystość podniesienia bandery na jednostce "Coral Methane".

Specjalista branży stoczniowej, Grzegorz Landowski powiedział we wtorek PAP, że "jest to unikatowy w skali europejskiej gazowiec, jakiego nie zbudowała jeszcze żadna stocznia europejska. Statek poza LNG będzie mógł przewozić - w zależności od zapotrzebowania - także inne gazy, w tym LPG oraz etylen".
Jednostka o ładowności 7500 m sześc. w ubiegłym tygodniu została przekazana odbiorcy, którym jest holenderski armator Anthony Veder Rederijzaken BV. To pierwsza taka jednostka we flocie armatora eksploatującego dotąd chemikaliowce, etylenowce i gazowce LPG. Statek ma być zatrudniony w czarterze przez norweskiego dystrybutora LNG - Gasnor AS .

Projekt statku powstał we współpracy niemieckiego biura TGE Bonn oraz Biura Konstrukcyjnego Remontowej S.A. Project manager budowy gazowca, Artur Połeć wyjaśnił, że "poza systemami dokraplania ładunku, niezbędnymi podczas transportu LPG lub gazów petrochemicznych (np. etylen czy butadien), statek wyposażony jest również w tak zwany Boil-Off Gas system (B.O.G.), niezbędny do odzyskiwania par gazu LNG".

Napęd statku realizowany jest elektrycznie, a niezbędnej energii dostarczają dwie niezależne elektrownie, jedna napędzana paliwem konwencjonalnym, lub druga - operująca na LNG odzyskanym właśnie przez system B.O.G. Połeć poinformował, że podczas transportu skroplonego gazu ziemnego, poza skrajnymi zimowymi warunkami pogodowymi, statek będzie mógł operować w zasadzie w ogóle nie wykorzystując paliwa okrętowego, a co za tym idzie - emitując minimum szkodliwych dla środowiska związków.

Zbigniew Andruszkiewicz, dyrektor Biura Statków Towarowych Remontowej S.A. stwierdził, że jest to zbiornikowiec przeznaczony do regionalnej dystrybucji LNG w północnej Europie. Jego zdaniem, tego typu statki będą najskuteczniejszym sposobem lokalnej dystrybucji gazu ziemnego. "Transport drogowy jest bardzo drogi i ma ograniczone możliwości (cysterna może zabrać najwyżej kilkadziesiąt metrów sześciennych ładunku), a budowa lądowej sieci dystrybucji gazu rurociągami nie wszędzie jest opłacalna" - dodał.

Grzegorz Landowski powiedział PAP, że gazowiec jest jednostką prototypową i większość zainstalowanych na niej urządzeń także nie była wcześniej wykorzystywana. "Stocznia będzie teraz prezentować ten projekt na wszystkich targach, udowadniając potencjalnym klientom, że jest w stanie zbudować taką unikatowa jednostkę" - podkreślił. Jego zdaniem, zaletą gazowca zbudowanego w Gdańsku jest uniwersalność i nowatorskie rozwiązania techniczne. "Jest to produkt, którym Europa może konkurować ze stoczniami wschodnimi" - dodał.

Grupa Remontowa S.A. jest grupą kapitałową skupioną wokół Gdańskiej Stoczni Remontowej SA. Tworzy ją prawie 30 firm, m.in. Stocznia Północna SA, która zajmuje się budową oraz remontem statków i okrętów, Fabryka Mebli Okrętowych Famos w Starogardzie Gdańskim i Fabryka Urządzeń Okrętowych Rumia. Zatrudnionych jest ok. 6 tys. osób. W 2007 roku zysk brutto grupy wyniósł ponad 67 mln zł, a przychody ze sprzedaży 1,8 mld zł. Grupa ma pełen portfel zamówień do 2012 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 007 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP