PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stocznie chińskie z dużym spadkiem produkcji i chudszym portfelem zamówień

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
24-01-2017 11:35
Stocznie chińskie z dużym spadkiem produkcji i chudszym portfelem zamówień
Fot. Shutterstock

Chińskie stocznie wybudowały w 2016 roku statki o łącznej nośności 35,3 mln ton (dwt), tj. o 15,6 proc. mniej niż w 2015 roku.

Według danych Chińskiego Stowarzyszenia Narodowego Przemysłu Stoczniowego (CANSI), zamówienia na nowe statki spadły w ub. roku o 32,6 proc. rok do roku, do ok. 21,1 mln dwt.
Powodem tej sytuacji był mniejszy na świecie popyt na nowe statki, z powodu utrzymującej się złej sytuacji na rynku frachtu oceanicznego oraz nadmierne zdolności produkcyjne przemysłu okrętowego, stwierdza CANSI.

Statki zbudowane dla zagranicznych odbiorców stanowiły 94,7 proc. produkcji chińskich stoczni i 77,2 proc. nowych zamówień.

W okresie pierwszych 11 miesięcy 2016 r. przychody ze sprzedaży 1459  największych chińskich przedsiębiorstw przemysłu okrętowego wyniosły 697,6 mld juanów (101,6 mld USD) i były o 1,6 proc. mniejsze rdr.

Ich łączne zyski netto wyniosły 14,7 mld juanów, ale były o 1,9 proc. mniejsze niż rok wcześniej.

Przypomnijmy, że według danych UNCTAD chińskie przemysł okrętowy miały w 2015 roku 36,1 proc. udział w globalnej produkcji stoczniowej (liczonej w GT), przed przemysłem koreańskim (34,3 proc.) i japońskim (20,9 proc.).

Stocznie chińskie wykazują jednak od kilku już lat nadmierny rozwój zdolności produkcyjnych nad popytem. W ub. roku podjęto próby restrukturyzacji tej branży, która będzie kontynuowana.

Według założeń rządowych, 10 największych stoczni ma w 2020 roku mieć ponad 70 proc. udziału w tej branży (w 2015 r. – 53 proc.). Mniejsze zakłady są zachęcane do głębokiej restrukturyzacji lub upadłości, co ma ograniczyć nadmiar mocy produkcyjnych branży.

Czytaj także: Chińskie stocznie idą na zakupy zagraniczne

Sytuacji w światowym przemyśle stoczniowym nie poprawiło w ub. roku istotnie rekordowej wielkości złomowanie kontenerowców. Jak informuje brytyjska firma konsultingowa Alphaliner, na złom skierowano statki o łącznej zdolności przewozowej 750 tys. TEU, w porównaniu do 655 tys. TEU w 2015 r.

Na rynku przewozów drobnicy w kontenerach nadal występuje nadwyżka zdolności transportowych nad popytem, a z powodu słabych lub złych wyników armatorów, zmniejszono zamówienia na nowe kontenerowce.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 188 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP