Stocznie w Gdyni i Szczecinie już nie będą produkować statków

Stocznie w Gdyni i Szczecinie już nie będą produkować statków
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Stocznie w Gdyni i Szczecinie już nie będą produkować statków. To niemal pewne, bo do przetargu o ich majątki nie zgłosił się żaden inwestor tej branży. Co zatem stanie się ze stoczniowcami? Będą budować... stadiony lub elektrownie wiatrowe - twierdzi TVN CNBC Biznes.

Stoczniowcy nie mają co liczyć na powrót do starej pracy. - Nie ma inwestora, który chciałby kupić cały majątek stoczni w Gdyni czy Szczecinie - powiedział w czwartek minister skarbu Aleksander Grad.

W środę osiem firm wpłaciło wadium do przetargu na majątek obu zakładów. Ani w maju, gdy przeprowadzono pierwszy przetarg na majątek obu zakładów, nie było chętnych na wszystkie aktywa, ani teraz nie ma.

- To pokazuje, że przemysł stoczniowy na świecie przeżywa kryzys. Nie ma chętnych, którzy chcieliby kupić stocznię w całości - przyznał minister Grad.

Jak podaje telewizja TVN CNBC Biznes, ostatecznie w Stoczni Gdynia na 18 ogłoszonych przetargów chętni zgłosili się do pięciu, wpłacając łącznie ponad 25,5 miliona zł wadium.

W Stoczni Szczecińskiej zaś trzy firmy zgłosiły się zaledwie do trzech z 13. ogłoszonych przetargów. Wadium nie przekroczyło 3 milionów, co oznacza, że pod młotek pójdzie zaledwie 1/4 majątku stoczni.

Oznacza to jedno - stoczniowcy nie mogą być pewni swojej przyszłości. Pytany o sytuację pracowników, minister Grad przypomniał, że rząd wydał pół miliarda złotych na odprawy i szkolenia dla stoczniowców. - Myśmy wspólnie się umówili ze stroną społeczną, ze związkami, że będziemy robili wszystko, by znaleźć inwestora, który będzie chciał budować statki. Ale to nie były gwarancje - powiedział.

Zdaniem ministra, "zdrowy rozsądek" nakazywał, by stoczniowcy korzystali z ofert pracy, które w tym czasie otrzymywali. - Jest szansa, że ci którzy wpłacili wadium i będą licytowali za dwa tygodnie ten majątek, że będą tam tworzyli miejsca pracy - dodał.

Jakie? Zdaniem byłego prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu Arkadiusza Krężela stocznie z powodzeniem mogą funkcjonować produkując części statków we współpracy z innymi stoczniami, bądź przestawić się na zupełnie inną produkcję.

Doskonałym przykładem jest stocznia ODYS z Gdańska. Produkuje między innymi mosty dla Irlandczyków i jako pierwsza na świecie wybudowała elektrownie falowe dla Duńczyków.

Jak mówi jej prezes - to idealne rozwiązanie w czasach dekoniunktury. - Doświadczenia lat 90-tych ze strefami ekonomicznymi czy aktywizacją majątku mogą dobrze i pozytywnie służyć takim pomysłom - ocenił Krężel.

Także w Stoczni Gdańsk stawia się na inne produkty niż statki. Już w przyszłym roku codziennie powstanie minimum jedna wieża wiatrowa. Szansą dla Trójmiasta ma też być też Euro 2012. - Niewykluczone, że taki swąd dywersyfikacji to będzie budowa stadionów - tak widzi to zjawisko lider stoczniowej "Solidarności" Karol Guzikiewicz.

Nie wiadomo, jakie firmy zgłosiły się do przetargu, ale według TVN CNBC Biznes dwie z nich to Mostostal Chojnice - wcześniej już zainteresowany stocznią szczecińską, oraz Stocznia Remontowa "Nauta", która już podobno wpłaciła wadium m.in. na mały dok w Gdyni. Przedstawiciele firm nie chcieli wypowiadać się w mediach.

Natomiast Jacek Łącki, rzecznik firmy ISD Polska, która wcześniej zainteresowana była obiema stoczniami, przyznaje, że zainteresowanie się skończyło. - Nasza decyzja była taka, że nie przystępujemy do tego przetargu. To też jest jakiś wyraz tego oceny możliwość wykorzystania efektywnego tego majątku - stwierdza Łącki.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Stocznie w Gdyni i Szczecinie już nie będą produkować statków

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!