PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stoczniowców jest za dużo

Autor: Gazeta Wyborcza Szczecin
15-09-2008 09:45

Szansą Stoczni Szczecińskiej jest budowa statków na poziomie technicznym nieosiągalnym obecnie dla stoczni azjatyckich - mówi konstruktor statków Marek Nowak.

- Znakomitym przykładem jest Norwegia, gdzie buduje się specjalistyczne jednostki do szeroko rozumianej eksploatacji i rozpoznania złóż ropy i gazu wydobywanych z dna morza. Te statki, ze względu na nasycenie techniką, ale też i duże na nie zapotrzebowanie, osiągają bardzo wysokie ceny. Budujące je norweskie stocznie zatrudniają po kilkuset wysoko kwalifikowanych fachowców i świetnie sobie radzą. Znaczna część pracujących tam specjalistów to byli pracownicy polskich stoczni. Można znaleźć stocznię, w której udział polskiej załogi sięga 80 proc. - powiedział w wywiadzie dla szczecińskiego dodatku "Gazeta Wyborczej" Marek Nowak, jeden z najbardziej znanych polskich projektantów statków, który pracował w szczecińskiej stoczni od 1970 do 2006 r.
Są też przykłady, że i budowa stosunkowo prostych kontenerowców może być opłacalna - mówił Nowak. - Dzieje się tak w całkowicie odnowionych, a właściwie zupełnie nowych stoczniach dawnego NRD, budujących kontenerowce o wielkościach zbliżonych do tych, które buduje stocznia w Szczecinie. To jednak zasługa świetnej organizacji pracy, stosowania podczas budowy najnowszych wysoko wydajnych technologii łącznie z tym, że cały statek budowany jest w zakrytej hali. W efekcie wydajność pracy jest nieporównywalnie wyższa niż w stoczniach polskich. W Szczecinie nie ma ani tak zaawansowanych technologii, ani wydajności. Nie ma co gorsza na to wszystko środków. Firma zatrudniająca ponad 4 tys. osób i budująca dwa statki na pół roku nie ma szans wyjść na plus. W okresie prosperity, w latach 90. ta sama stocznia, z niewiele większą załogą budowała 22 statki w roku.

A jak powinny wyglądać polskie stocznie w przyszłości? Zdaniem Nowaka w samej stoczni nie może byc tylu tysięcy ludzi. Nowoczesne stocznie tylu osób po prostu nie zatrudniają. Jak tłumaczy Nowak potrzebne też będą ogromne inwestycje, poczynając od podstawowych narzędzi, a kończąc na skomplikowanym, specjalistycznym i przez to drogim wyposażeniu. Niezbędna jest również zmiana mentalności kadry zarządzającej i wszystkich pracowników, którzy powinni poczuć, że to ich zakład i że ich płaca zależy od wydajności pracy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

36 893 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

673 923 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP