PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szef European Copper Institute: energetyka i motoryzacja to przyszłość miedzi

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
13-12-2015 09:25
Szef European Copper Institute: energetyka i motoryzacja to przyszłość miedzi

– Tym co napędza popyt na miedź, jest rozwój ekonomiczny - mówi John Schonenberger, dyrektor wykonawczy European Copper Institute.

W tradycyjnych zastosowaniach, takich jak dostawa gazu czy wody, miedź jest zastępowana przez inne materiały, ale w zastosowaniach związanych z energetyką, przewodzeniem energii elektrycznej moim zdaniem jej obecność będzie rosła. Bardzo duże możliwości otwiera przed miedzią także rozpowszechnianie się elektrycznego napędu w samochodach - uważa John Schonenberger, dyrektor wykonawczy European Copper Institute.

Czy w przypadku miedzi Chiny są takim samym hegemonem, jak w produkcji stali?
– Tym co napędza popyt na miedź, jest rozwój ekonomiczny. W kilku ostatnich latach chińska ekonomia, sterowana centralnie przez polityków rozwijała się bardzo szybko, a PKB rosło po 10 proc. rocznie. Zmiany gospodarcze w Chinach spowodowały zmianę charakteru życia wielu ludzi z wiejskiego na miejski.  To spowodowało olbrzymi wzrost zapotrzebowania na surowce, szczególnie te wykorzystywane w budowie infrastruktury i produkcji urządzeń, a więc także na miedź.

W ubiegłym roku popyt na miedź wyniósł globalnie ok. 24 mln ton, z czego na Chiny przypada 50 – 60 proc. Procentowo produkcja miedzi w Chinach jest największa na świecie. Chiński model przypomina nieco unijny sprzed 20 lat – importuje się rudę w postaci koncentratów i wytapia z niej metal przeznaczony na lokalne rynki. Największymi producentami rud miedzi są kraje Ameryki Łacińskiej – Chile, Meksyk, Peru, ale także Indonezja, Rosja i USA. W wielu wypadkach ruda jest przerabiana na miedź lokalnie, niedaleko miejsc wydobywania.

Jak zmiany na rynku wynikające ze zmian popytu w Chinach wpływają na europejski rynek?

– Kiedy ceny wyrobów z miedzi poszły w górę pojawiło się więcej możliwości zastępowania tego metalu innymi materiałami, np. aluminium czy plastikiem. Im bardziej popularny produkt, na który jest niższa marża, tym mniej opłaca się go transportować z Chin do Europy, zwłaszcza jeżeli trzeba wcześniej importować rudę do produkcji miedzi. Chiny są jednak znacznym producentem maszyn i urządzeń, w których wykorzystywana jest miedź.

Rynek miedzi w Europie jest obecnie około 20 – 25 proc. mniejszy niż 10 lat temu. Głównym powodem jest prawdopodobnie wzrost cen miedzi, a co za tym idzie produktów z tego metalu. Zmniejszyło się zwłaszcza wykorzystanie miedzi w budownictwie i zastosowanie rur miedzianych do instalacji wodnych czy ciepłowniczych. Wyparły je tańsze, co nie znaczy, że lepsze rozwiązania. Nie widzimy zwiększonego importu np. rur z Chin. Widzimy natomiast wzrost liczby importowanych stamtąd klimatyzatorów, w których stosuje się rurki miedziane.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP