Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UE ratyfikuje konwencję ws. cięcia statków na żyletki

Autor: wnp.pl (PS)
31-10-2013 11:49

Komitet Stałych Przedstawicieli (COREPER I) osiągnął kompromis dotyczący wniosku Rady z ub.r., aby państwa członkowskie UE ratyfikowały międzynarodową konwencję o bezpiecznym i przyjaznym dla środowiska złomowaniu statków.

Została ona przyjęta 15 maja 2009 r. w Hongkongu. Jej stronami są państwa członkowskie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Konwencja wejdzie w życie, jeżeli ratyfikuje ją większość członków IMO.
Średnia długość eksploatacji statków szacowana jest na ok. 32 lata, choć występują duże rozbieżności pomiędzy typami jednostek. Coraz częściej skraca się użytkowanie statków z powodu zaostrzających się kryteriów bezpieczeństwa na morzu i ochrony środowiska, szczególnie poziomu emisji spalin. Obecnie np. wycofywane są masowo jednokadłubowe zbiornikowce, bowiem od 2015 r. zacznie obowiązywać przepis o dopuszczeniu do eksploatacji tylko jednostek o dwu poszyciach.

Zarazem niektóre rodzaje statków, jak kontenerowce, są wymieniane w cyklach ok. 20 letnich, bowiem tego wymaga presja konkurencyjna (większa pojemność, większa prędkość, itp.). Paradoksalnie, sprzyjają temu także okresy bessy w popycie na przewozy morskie.

W latach 2008-2009, według danych Komisji Europejskiej, na świecie złomowano 2180 różnych statków o łącznej pojemności brutto 3,8 mln GT, w tym 1839 jednostek ponad 500 GT. O ile pożądanym efektem złomowania jest recykling surowców, to jego ciemną stroną są warunki realizacji.

Od kilkunastu lat rynek recyklingu statków opanowany jest przez kraje azjatyckie, szczególnie Indie, Bangladesz i Pakistanie, które mają ok. 60 proc. w nim udziału. Cięcie „na żyletki” statków odbywa się zwykle na plaży, z poważnymi konsekwencjami dla środowiska i zdrowia pracowników.

Problemem jest także to, że ze względu na koszty, opłaty celne i procedury, złomowanie statków przeważnie nie opłaca się armatorom, bowiem muszą do niego dopłacać. Dlatego sprzedają je np. brokerom, którzy działają w Azji lub porzucają statki. Zdarzają się wypadki, że podczas holowania do zakładu recyklingu, statek nagle tonie.

Obowiązujące obecnie międzynarodowe przepisy (np. konwencja bazylejska) okazały się nieskuteczne i nie ukróciły tego rodzaju metod recyklingu statków. Powszechne łamanie przepisów wynika m.in. z braku możliwości przerobowych recyklingu dostępnych w krajach OECD, w szczególności największych statków handlowych oraz z ostrej i nieuczciwej konkurencji między zakładami niespełniającymi wymogów, a tymi stoczniami, które przestrzegają surowsze normy techniczne.

W swoich konkluzjach dotyczących strategii UE w sprawie recyklingu statków, Rada wyraziła poparcie dla konwencji z Hongkongu podkreślając, że stanowi ona poważne osiągnięcie dla społeczności międzynarodowej i zapewnia kompleksowy system kontroli i egzekwowania przepisów w trakcie całego cyklu życia.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP