Uzgodnienia ws. udziału Bumaru-Łabędy przy podwoziach dla Kraba

Uzgodnienia ws. udziału Bumaru-Łabędy przy podwoziach dla Kraba
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Trwają uzgodnienia ws. zaangażowania Bumaru-Łabędy w produkcji spolonizowanych podwozi gąsienicowych dla armatohaubicy Krab. Decyzje w tej sprawie to kwestia miesięcy - poinformował PAP w środę prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) Wojciech Dąbrowski.

W ostatnim czasie, po utracie kontraktu na dostawę kompletnych podwozi dla Kraba, PGZ kilkukrotnie zapewniała o intencji, by w Bumarze-Łabędy działało jej centrum gąsienicowe. W Gliwicach miałyby powstawać podwozia tego typu nie tylko dla Kraba, ale - ze względu na uniwersalność rozwiązania - też do innych pojazdów. Bumar-Łabędy ma być też liderem modernizacji niemieckich czołgów Leopard.

W połowie grudnia ub. roku główny producent Kraba - należąca do PGZ Huta Stalowa Wola - podpisała umowę na dostawę podwozi południowokoreańskiej firmy Samsung Techwin i transfer technologii. Docelowo ze 120 Krabów 36 ma mieć podwozia wyprodukowane w Korei. Podwozia dla 84 mają być wytwarzane na licencji w Polsce, w Bumarze-Łabędy.

O postępie prac związanych z realizacją tego kontraktu, a także z zaangażowaniem Bumaru-Łabędy, prezes Dąbrowski poinformował PAP podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Jak zaznaczył, w Korei trwają obecnie prace nad przygotowaniem prototypu tego podwozia. Według niego są one "na najlepszym etapie zaawansowania, żeby nie powiedzieć - na ukończeniu".

"Trwa też wymiana korespondencji między bezpośrednim zlecającym - Hutą Stalowa Wola - a Bumarem-Łabędy. W pierwszej części dotyczyła ona udziału Łabęd w wyprodukowaniu korpusu tego podwozia i teraz po przygotowaniu prototypu, po uszczegółowieniu wszystkich parametrów, będziemy dalej procedować nad tym tematem" - wskazał Dąbrowski.

Jak podkreślił, decyzje w tej sprawie będą "czysto merytoryczne", a ich przedmiotem będzie zdolność do wyprodukowania tych podwozi, a także możliwość ich wyprodukowania "w określonym terminie i w określonej cenie". Dopytywany, czy będą one podejmowane w przedziale kolejnych miesięcy czy też kolejnego roku prezes PGZ wskazał, że chodzi o przedział miesięcy.

Pierwotnie Bumar-Łabędy miał dostarczyć kompletne podwozia dla Kraba. W 2012 r. armia otrzymała osiem egzemplarzy. W trakcie prób eksploatacyjnych m.in. w blachach podwozia pojawiały się pęknięcia, kłopoty sprawiał układ paliwowy, przegrzewał się silnik. Poprawione wozy miały zostać dostarczone w 2015 r., ale próby ze zmodyfikowanym podwoziem wykazały nowe problemy.

Po utracie kontraktu na dostawę kompletnych podwozi związkowcy z gliwickiego zakładu alarmowali, że znalazł się on w dramatycznej sytuacji. Zamówienie na podwozia miało dawać Bumarowi-Łabędy szansę na przetrwanie do uruchomienia produkcji nowego polskiego czołgu PL-01 - w kilkuletniej perspektywie. Produkcja elementów dla podwozi koreańskich ma według związków oznaczać ułamek wcześniejszych prac.

W reakcji władze PGZ akcentowały, że chcą zaktywizować gliwicki zakład. Według wcześniejszych informacji, oprócz zadań związanych z koreańskimi podwoziami Bumar-Łabędy ma być on liderem modernizacji 128 niemieckich czołgów Leopard w starszej wersji, jakie trafiły do Wojska Polskiego w latach 2002-03 z nadwyżek Bundeswehry.

Wojsko chce w tych pojazdach m.in. zmienić systemy kierowania ogniem, stabilizacji wieży i łączności oraz wzmocnić pancerz. Modernizacja 128 wozów z pierwszych dostaw miałaby się dokonać do 2020 r.

W ramach trwającego procesu konsolidacji polskiej zbrojeniówki wchodzący w skład Polskiego Holdingu Obronnego i zatrudniający ponad 2 tys. osób Bumar-Łabędy staje się częścią PGZ. W środę Dąbrowski przekazał PAP, że wszystkie formalne wnioski związane z rejestracją drugiego etapu konsolidacji (obejmującego spółki PHO) zostały już złożone do sądu. "Zakładam, że w tym miesiącu to powinno być formalnie zakończone" - zaznaczył prezes PGZ.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Uzgodnienia ws. udziału Bumaru-Łabędy przy podwoziach dla Kraba

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!