PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W stoczni Crist powstała unikatowa barka samopodnośna

Autor: PAP
17-03-2016 07:43
W stoczni Crist powstała unikatowa barka samopodnośna
Fot. crist.com.pl

W stoczni Crist w Gdyni powstała specjalistyczna barka samopodnośna, która będzie wykorzystana przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. W przyszłym tygodniu ma być przekazana francuskiemu konsorcjum, które ją zamówiło.

Jeden z akcjonariuszy stoczni Crist SA, Krzysztof Kulczycki powiedział PAP, że "jest to pierwsza tego typu jednostka na świecie; nikt wcześniej nie zbudował takiej barki". Podał, że kontrakt na prace wykonane w Gdyni opiewał na ok. 40 mln euro. Kwota nie obejmuje kosztów dwóch ogromnych suwnic znajdujących się na pokładzie jednostki oraz kluczowego dla niej systemu podnoszenia. Według nieoficjalnych informacji, cena całej barki to ok. 80 mln euro.
Specjalistyczna barka typu HLJB (ang. Heavy Lift Jack-up Barge) będzie wykorzystana przy budowie 5,5-km odcinka autostrady biegnącej wzdłuż wybrzeża należącej do Francji wyspy Reunion położonej na Oceanie Indyjskim, ok. 700 km na wschód od Madagaskaru. Autostrada będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy w każdym kierunku i zastąpi istniejącą drogę zbudowaną na lądzie, która jest zagrożona przez spadające z klifów skały i podtopienia w trakcie burz tropikalnych. Zbudowana w Gdyni barka posadowi elementy autostrady na dnie.

Kulczycki podał, że jeszcze w tym tygodniu ma się zakończyć ostatni etap prób morskich jednostki; obecnie trwa sprawdzanie systemu podnoszenia, czyli działania ośmiu "nóg", na których barka będzie mogła osiąść na dnie i montować części estakady biegnącej wzdłuż brzegu wyspy. Podał, że na barce znajdują się dwie suwnice o łącznej nośności 4,8 tys. ton. "Takie ciężary jednostka może opuszczać na dno morskie" - dodał.

Wcześniej podczas morskich prób sprawdzone zostały m.in. kadłub, wszystkie napędy, elektryka; jednostka została sprawdzona w zakresie nawigacji, manewrowości, prędkości.

Kulczycki powiedział, że do Gdyni płynie już specjalistyczna ciężarowa jednostka, która przewiezie barkę. "Jest to potężna jednostka, częściowo samozanurzalna, która podpłynie pod zbudowaną barkę i weźmie ją na swój pokład" - wyjaśnił. Jednostka dysponuje własnym napędem jedynie do przemieszczania się na małe odległości i do celów pozycjonowania.

Uroczystość przekazania barki francuskim firmom ma się odbyć w przyszłym tygodniu.

Niewykluczone, że po zbudowaniu autostrady na wyspie jednostka może być wykorzystywana do montażu fundamentów wież wiatrowych na morzu. Barka ma 106,5 m długości i 49 m szerokości. Łączna masa kadłuba to ok. 5 tys. ton. Budowa trwała ok. roku.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


57 888 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 143 592 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 760 ofert w bazie

2 782 219 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP