W Stoczni Gdańsk zwodowano gazowiec dla Włochów

W Stoczni Gdańsk zwodowano gazowiec dla Włochów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Gazowiec do transportu etylenu zwodowano we wtorek w Stoczni Gdańsk. Jednostka trafi do włoskiego armatora po zakończeniu prac wyposażeniowych w połowie 2013 r.

"Budowę kadłuba gazowca Syn Antares rozpoczęto w 2008 roku. Nikt wówczas nie przypuszczał, że jednostka będzie musiała tak długo czekać na dokończenie. Wszystko przez światowy kryzys i problemy finansowe zamawiającego, a w efekcie bankructwo włoskiego klienta Cantiere Navale di Pesaro" - poinformowała rzecznik prasowy Stoczni Gdańsk Aldona Dybuk.

We wrześniu tego roku po ponad dwóch latach starań Stocznia Gdańsk podpisała kontrakt na dokończenie statku z inną włoską firmą, Synergas.

Na stojącym na stoczniowej pochylni statku trzeba było sprawdzić wszystkie zamontowane wcześniej instalacje i urządzenia, w większości przypadków oznaczało to demontaż, np. agregatów. Pod koniec listopada do jednostki wstawiono 42-tonowy silnik główny.

Po zwodowaniu, Syn Antares zostanie odholowany na nabrzeże, gdzie rozpoczną się prace wyposażeniowe.

Dybuk wyjaśniła, że jednym z zadań, które czekają stoczniowców, będzie wstawienie dwóch 500-tonowych zbiorników do ładowni statku. Najlepiej zrobiłby to pływający dźwig - te, które pracują w Polsce, nie uniosą jednak tak ciężkiego ładunku.

"Rozważamy różne warianty wstawienia zbiorników do ładowni. Jednym z nich jest np. wykonanie całej operacji w doku. Decyzja w tej sprawie musi zapaść do końca roku" - powiedział główny inżynier budowy Stoczni Gdańsk Stanisław Jagiełło.

Po umieszczeniu w ładowniach, zbiorniki zostaną podłączone m.in. do instalacji wtórnego skraplania gazu. Następnie odbędą się próby morskie. Zgodnie z harmonogramem prac, gazowiec ma być przekazany włoskiemu armatorowi w połowie przyszłego roku.

Jednostka Syn Antares, o długości 123 metrów i szerokości 19 metrów, przeznaczona jest do transportu etylenu. Będzie mogła przewozić dziewięć tysięcy metrów sześciennych tego surowca.

Stocznia Gdańsk należy do dwóch akcjonariuszy: spółki Gdańsk Shipyard Group (w 75 proc.) i Agencji Rozwoju Przemysłu SA (w 25 proc.). Gdańsk Shipyard Group jest spółką kontrolowaną przez większościowego ukraińskiego udziałowca, będącego współtwórcą i współudziałowcem grupy metalurgicznej ISD.

Do końca 2013 r. spółka ma w swoim portfelu kontrakty na budowę sześciu jednostek dla skandynawskich odbiorców. Gdańska stocznia buduje też wieże wiatrowe i różnego typu wielkogabarytowe konstrukcje stalowe.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Stoczni Gdańsk zwodowano gazowiec dla Włochów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!