Ekologiczny prom na zamówienie duńskiej gminy Samso zwodowano w czwartek w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Jednostka jest jednym z największych budowanych tam promów pasażersko - samochodowych o napędzie gazowym.
- Zastosowanie napędu gazowego pozwoli na znaczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz azotu do atmosfery; gmina Samso, która zamówiła statek, jest pierwszą duńską wyspą korzystającą ze źródeł energii odnawialnej - czytamy w komunikacie. Obecnie wyspa jest w 100 proc. zasilana energią pochodzącą z elektrowni wiatrowych.
Jak podano, projekt statku opracowany został przez biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting, firma Fuo Rumia dostarcza kompletny system zasilania gazem LNG, a Hydroster - system ładunkowy ro-ro wraz z furtami dziobową i rufową oraz pokładami ruchomymi. Kompletne wyposażenie wnętrz statku, m.in. salony pasażerskie i kabiny załogowe, dostarcza spółka Famos. Wszystkie wymienione firmy, jak też stocznia Remontowa Shipbuilding, należą do grupy kapitałowej Remontowa Holding SA.
Remontowa Holding SA jest największą stoczniową grupą kapitałową w Polsce oraz liderem branży przemysłowej w regionie. Holding zarządza dwiema stoczniami oraz wieloma spółkami z sektora okrętowego i offshore. W grupie pracuje ponad 7 tys. osób.
Stocznia specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi branży offshore. Buduje także promy pasażersko - samochodowe, statki towarowe, holowniki czy okręty. Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie.
Rocznie w stoczni powstaje ok. 10 w pełni wyposażonych statków różnego typu, co przekłada się na przychód ok. 1 mld złotych rocznie. Stocznia ma pełen portfel zamówień do końca 2015 roku.