PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zagraniczne rynki podbija polski złom

Autor: wnp.pl, mat. pras.
04-08-2010 08:27
Zagraniczne rynki podbija polski złom

Według niedawno opublikowanego raportu Głównego Urzędu Statystycznego, tylko w trzech pierwszych miesiącach tego roku, Polska sprzedała ponad 200 tysięcy ton złomu. – To już jest całkiem niezły wynik– twierdzi Przemysław Oleś, pełnomocnik Olmetu, jednego z głównych dostawców złomu stalowego do hut w Polsce i wybranych krajach UE.

Mało kto kojarzy stare wanny, grzejniki, garnki, rowery lub wraki samochodów z biznesem. Okazuje się, że branża złomowa kwitnie w najlepsze, a obrotów skupów złomów może pozazdrościć niejedna polska firma.
– Rosnący popyt na złom spowodowany jest dużą, stale zwiększającą się liczbą zamówień hut, które potrzebują surowców do wytopu stali – mówi Przemysław Oleś, pełnomocnik Olmetu, skupu złomu w Tarnowskich Górach. Co roku w zagranicznych hutach przetapia się setki tysięcy ton polskiego złomu. Ten rok zapowiada się równie obiecująco dla polskich firm. Według raportu GUS od stycznia do marca tego roku z naszego kraju wyjechało już ponad 214 tys. ton złomu stalowego. Oprócz tego polskie firmy sprzedały 12,5 tys. ton miedzi i prawie 47 tys. ton aluminium. – Należy przy tym pamiętać, że podane dane dotyczą okresu zimy, kiedy dostawy złomu są mniejsze – mówi Przemysław Oleś.

Najwięcej polskiego złomu kupują Niemcy. W zeszłym roku wyjechało do nich ponad 757 tys. ton złomu. Zapewne część wysłanego w kontenerach złomu stanowiły przerobione uprzednio wraki samochodów, które Polacy swego czasu sprowadzili zza zachodniej granicy. Na drugim miejscu są Czesi. Nasi południowi sąsiedzi kupili w Polsce ponad 320 tys. ton złomu. Na ostatniej pozycji w raporcie GUS-u plasuje się Austria, która odebrała 27 tys. ton. Jednak w raporcie nie ma wszystkich krajów, z którymi handlują polskie firmy. –Swego czasu sprzedawaliśmy towar nawet do Indii– zdradza Przemysław Oleś.

Aby biznes się rozwijał, niezbędne są inwestycje. W przypadku firm zajmujących się przerobem złomu inwestycje te wiążą się z ogromnymi kosztami. Najdroższy jest specjalistyczny sprzęt. Jednak jak przekonują eksperci z branży złomowej, inwestycje szybko się zwracają. – Dzięki specjalistycznym nożycom do cięcia złomu, Olmet jest liderem w likwidacji wagonów i lokomotyw. Potrafimy rozebrać do 20 wagonów dziennie – przekonuje Przemysław Oleś.

GUS szacuje, że zbieracze złomu dostarczają rocznie do punktów skupu ok. 5 mln ton materiału. Jednak złom pochodzący od klientów detalicznych to zaledwie ułamek towaru zalegającego na placach składowych.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP