PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zagrożenia przy recyklingu trzeba minimalizować

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
19-03-2013 16:35

Nasz rynek jest rynkiem rozwijającym się. Nie ma u nas wyspecjalizowanych komórek, pilnujących przestrzegania procedur - wyjaśnia Kazimierz Poznański, prezes zarządu IGMNiR, odnosząc się do systemu obrotu bezgotówkowego w handlu złomem na tle zjawiska kradzieży metali.

Polsko-Niemieckie Spotkania Recyklerów Metali są organizowane naprzemiennie co roku przez Izbę Gospodarczą Metali Nieżelaznych i Recyklingu oraz Niemiecką Federację Handlowców Metali. Tegoroczna edycja odbyła się w dniach 14-16 marca.
W szóstym Polsko-Niemieckim Spotkaniu IGMNiR - VDM i Partnerów wzięło udział 168 osób. Wśród nich byli przedstawiciele firm recyklerskich z Austrii, Holandii, Niemiec, Polski, Słowacji i Włoch.

W pierwszym dniu konferencji Mirosław Skonieczny, wspólnik w Kancelarii Bezpieczeństwa Rapacki i Wspólnicy, przedstawił prezentację pt. Nieprawidłowości na rynku recyklingu baterii i akumulatorów w Polsce.

- Wielkość rynku określana jest na blisko 100 tysięcy ton baterii i akumulatorów wprowadzanych rocznie do obrotu w Polsce. Zajmuje się tym około 2000 podmiotów - mówił Mirosław Skonieczny.

Natomiast jest od 3 do 5 zakładów zajmujących się recyklingiem złomu akumulatorowego w tzw. obiegu zamkniętym (przy skupie 100 tys. potencjał przerobowy wynosi 215 tys. ton rocznie).

- Niestety, obok tych oficjalnych statystyk, funkcjonuje na tym rynku tzw. szara strefa - przyznaje.

IGMNiR oszacowała, że od 2009 do 2012 r. udział szarej strefy w rynku wzrósł z 5 do 25 proc. Nielegalny wywóz z Polski wyniósł 1500 ton / miesiąc (18000 ton rocznie o wartości od 36 do 50 milionów zł), a nielegalny skup w kraju kilka tysięcy ton rocznie.

Najbardziej istotny dla funkcjonowania przedsiębiorstw zajmujących się recyklingiem zużytych baterii i akumulatorów w Polsce jest artykuł 63 ust. 2 aktualnie obowiązującej Ustawy o bateriach i akumulatorach z dnia 24 maja 2009 roku:

„Zużyte baterie samochodowe kwasowo-ołowiowe, zużyte akumulatory kwasowo-ołowiowe, zużyte baterie przemysłowe kwasowo-ołowiowe lub zużyte akumulatory przemysłowe kwasowo-ołowiowe, poddawane są przetwarzaniu wyłącznie w zakładzie przetwarzania, prowadzącym również recykling ołowiu i jego związków oraz tworzyw sztucznych.”

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP