Czeka nas rozkwit dzikich złomowisk po zniesieniu opłaty recyklingowej?

Czeka nas rozkwit dzikich złomowisk po zniesieniu opłaty recyklingowej?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Czy przepisy znoszące tzw. opłatę recyklingową dla sprowadzających samochody z zagranicy przyczynią się do "wysypu" dzikich złomowisk? Eksperci ostrzegają, że musimy się liczyć z takim scenariuszem.

Pięć dni temu weszły w życie przepisy, które znoszą tzw. opłatę recyklingową dla sprowadzających samochody z zagranicy.

- W nowej ustawie nie pojawiły się żadne rozwiązania, które mogłyby zminimalizować szarą strefę. To było podnoszone wielokrotnie zarówno przez naszą organizację, jak i organizację recyklerów i przez bardzo wiele innych gremiów. Największym problemem jest to, że co najmniej połowa pojazdów, a mówimy mniej więcej o 400 tysiącach jest recyklingowych w szarej strefie. To nie oznacza, że te samochody są porzucane i pojedyncze części są wymontowywane. Skup stali jest nadal opłacalny, więc powstały nielegalne stacje demontażu, które rozbierają bardzo dokładnie samochód i to co się daje sprzedają, natomiast niektóre plastiki lądują w lasach, bądź jeziorach i to jest największy problem – podkreśla Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, gość Polskiego Radia 24.



Rozwiązań tego problemu jest wiele. To zarówno bardzo precyzyjna kontrola pojazdów, które wjeżdżają do Polski, jak i poprawa systemu stacji kontroli pojazdów. To także zmiana przepisów podatkowych tak, aby zachęcały one do kupna nowszych samochodów.

- Od dawna postulujemy, żeby został zmieniony system podatkowy, tak aby promował kupowanie nowszych samochodów. Oczywistą rzeczą jest fakt, że w Polsce nie można zabijać mobilności, ale może być to tak ustawiony podatek, żeby promować kupowanie samochodów niedużych z silnikiem na przykład 1,2 litra siedmioletnich, zamiast piętnastoletnich z silnikiem 3 litrowym. To na pewno poprawiłoby stan bezpieczeństwa na polskich drogach. Gdzieś z tyłu głowy mamy też ekologię – podkreśla rozmówca.

Polska jest jedynym krajem UE, w którym praktycznie nie obowiązują żadne ograniczenia w imporcie używanych samochodów. Gdy w Polsce znoszono opłatę recyklingową, na Ukrainie wprowadzano zakaz wwozu samochodów, które nie spełniają normy toksyczności spalin Euro 5, czyli de facto takich, które mają ponad sześć lat.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czeka nas rozkwit dzikich złomowisk po zniesieniu opłaty recyklingowej?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!