"Europa na stałe straci pozycję producenta większości typów statków"

"Europa na stałe straci pozycję producenta większości typów statków"
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Unia Europejska powinna wprowadzić rozwiązania systemowe, by stocznie europejskie miały szanse wygrać z nieuczciwą konkurencją jaką prowadzą stocznie z Azji - uważają uczestnicy międzynarodowej konferencji nt. przyszłości polskiego przemysłu stoczniowego, która odbyła się we wtorek w Szczecinie.

Uczestnicy konferencji szanse dla stoczni europejskich widzieli w produkcji jednostek wyspecjalizowanych, trudnych technologicznie, w których mają większe doświadczenie i potencjał naukowy niż Azjaci.

Ok. 150 naukowców, przedstawicieli branży morskiej, polityków, samorządowców i związkowców dyskutowało we wtorek na międzynarodowej konferencji na temat obecnej sytuacji stoczni w Europie i Polsce oraz o możliwościach rozwoju tego sektora przemysłu w krajach UE wobec rosnącej konkurencji stoczni z Dalekiego Wschodu. Spotkanie zorganizowała Grupa Europejskich Konserwatystów i Reformatorów z Parlamentu Europejskiego. W konferencji uczestniczył prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński.

"Sytuacja europejskiego przemysłu stoczniowego w sferze produkcji cywilnej jest bardzo niepewna. Stocznie azjatyckie potwierdziły ostatnio swoją dominację, osiągając 85 proc. zamówień na statki na rynku światowym" - stwierdził profesor z uniwersytetu w Lyonie Patrick Louis.

"W 1997 r. Komisja Europejska przedstawiła regulamin zakładający całkowite zniesienie pomocy państwa dla przemysłu okrętowego, co spowodowało zamknięcia i ograniczenia w produkcji wielu stoczni. Skutkuje to zmniejszeniem konkurencyjności stoczni europejskich wobec azjatyckich i drastycznym zwiększeniem różnicy w cenach między statkami europejskimi a azjatyckimi. Tymczasem np. stocznie południowokoreańskie sprzedają swoje statki ze stratą, co jest możliwe dzięki otrzymywaniu subwencji od państwa" - stwierdził profesor.

Prof. Louis podał przykład francuskiego Nantes-Saint Nazaire. Tamtejsza stocznia została w 2007 r. znacjonalizowana. Port zmienił swój status z autonomicznego na wielki port morski. Państwo jest głównym akcjonariuszem, ale już obsługa terminalu, naprawy, budowa statków leży w rękach przedsiębiorców prywatnych. Ten wariant się sprawdza, choć stocznia także odczuwa światowy kryzys. Ale port ma ambicje zdobycia pozycji lidera logistyki kontenerowej na Atlantyku - mówił Louis.

Andreas Haztzidiakos z Uniwersytetu w Strasburgu stwierdził, że Europa musi prowadzić zintegrowaną politykę stoczniową w sferze międzynarodowej. "Należy kwestię stoczni uregulować prawnie i nie traktować zbyt dosłownie zaleceń o zakazie pomocy publicznej dla tego sektora w różnych krajach. W niektórych regionach można np. wprowadzić okres przejściowy, który wyrówna szanse stoczni w różnych krajach" - podkreślił.

Doradca dyrektora Polskiej Żeglugi Morskiej Krzysztof Gogol powiedział PAP, że w chwili wybuchu ogólnoświatowego kryzysu nastąpiło gwałtowne zahamowanie kontraktowania statków w stoczniach. "W 2007 r. zamówiono łącznie 4746 statków, a w roku 1008 tylko 2127 jednostek czyli o połowę mniej" - dodał. Ten rok - jego zdaniem - jest tragiczny. "Do września zakontraktowano na całym świecie tylko około 200 statków" - powiedział Gogol.

Zdaniem Gogola wszystko wskazuje na to, że Europa na stałe straci pozycję producenta większości typów statków. Na naszym kontynencie straciła sens ekonomiczny produkcja prostszych jednostek: masowców, tankowców i kontenerowców.

Gogol uważa, że stocznie polskie mogłyby zająć niszę najnowszych technologii związanych z ekologią np. statków napędzanych gazem i wszelkich jednostek spełniających coraz ostrzejsze wymagania dotyczące ochrony środowiska. Szansą dla polskich stoczni może tez być złomowanie statków i przyjęcie roli europejskiego centrum recyklingu statków.

"W Europie ze względu na wysokie koszta nie prowadzi się praktycznie złomowania, światową flotę złomuje się w Azji. Jednak coraz głośniej mówi się o konieczności uregulowania przepisów odnośnie recyklingu jednostek prowadzonego w bardziej humanitarnych i ekologicznych warunkach"- powiedział Gogol.

Uczestnicy konferencji podkreślali, że kryzys w okrętownictwie minie za kilka lat i najważniejsze jest obecnie, by przetrwać najgorszy okres i nie skreślić stoczni z gospodarczej mapy Polski.

Poseł do Parlamentu Europejskiego Marek Gróbarczyk zaznaczył, że w Polsce w dziedzinach związanych z produkcją stoczniową zatrudnionych jest prawie 90 tys. osób. "Społeczne konsekwencje likwidacji stoczni są ogromne, musimy zrobić wszystko, by utrzymać te miejsca pracy"- powiedział Gróbarczyk.

Stocznia Gdańska została sprywatyzowana pod koniec 2007 r. Komisja Europejska zatwierdziła w lipcu pomoc przyznaną zakładowi od czasu wejścia Polski do UE i planowaną w przyszłości, w łącznej wysokości 251 mln euro.

Inaczej wygląda sytuacja dwóch innych stoczni - w Gdyni i Szczecinie. 6 listopada 2008 r. Komisja uznała, że udzielona tym zakładom przez polski rząd pomoc publiczna jest nielegalna. Zgodnie z planem uzgodnionym z KE, podzielony na części majątek stoczni został częściowo sprzedany w maju, a jego kluczowe aktywa mają być zbyte w listopadzie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!