Impexmetal liczy na sprzedaż w segmencie aluminium

Impexmetal liczy na sprzedaż w segmencie aluminium
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Impexmetal spodziewa się, że sprzedaż grupy w segmencie aluminium będzie w drugim półroczu 2013 podobna jak rok wcześniej, w czwartym kwartale mogą natomiast wzrosnąć uzyskiwane marże. Baterpol, produkująca ołów spółka z grupy ma w całym 2013 roku wypracować zysk, wobec 1 mln zł straty po pierwszym półroczu.

"Sprzedaż w segmencie aluminiowym powinna być zbliżona do tego co widzieliśmy w drugim kwartale, możliwe są niewielkie wzrosty, podobnie jak miało to w miejsce w pierwszej połowie roku. Obserwowane obecnie stawki tzw. premii gąskowej, którą płacimy producentom aluminium, przełożą się natomiast pozytywnie na nasze marże być może już w IV kwartale. Nasza rentowność poprawia się również dzięki zmianom w miksie produktowym" - powiedział podczas konferencji Robert Jeżak, dyrektor Huty Aluminium Konin, spółki zależnej Impexmetalu.

Przedstawiciele grupy podali na konferencji, że premia płacona producentom przy zakupie aluminium wynosi obecnie około 250 dolarów za tonę, podczas gdy jeszcze w drugim kwartale było to nawet 290 dolarów za tonę.

"Wzrost premii, który był obserwowany przez dłuższy czas wynikał ze spekulacyjnych działań dużych banków inwestycyjnych, które dzięki podaży taniego pieniądza mogły zaangażować kapitał w to przedsięwzięcie. Obecnie instytucje finansowe wycofują się z tych działań, co wynika m.in. z zapowiedzi samej LME, która chce poprawić płynność obrotu zapasami metali, których posiadaczami są banki inwestycyjne. Istnieje więc szansa, że premie producenckie będą spadać, być może nawet mocno" - powiedział Jeżak.

Dodał, że cena samego aluminium nie ma bezpośredniego wpływu na wyniki Impexmetalu, dzięki odpowiedniej konstrukcji umów z odbiorcami.

W pierwszym półroczu wynik operacyjny segmentu przetwórstwa aluminium grupy wzrósł do 24,1 mln zł z 20,4 mln zł rok wcześniej.

Baterpol, spółka zależna grupy zajmująca się odzyskiwaniem ołowiu ze złomu akumulatorowego, ma w całym roku wypracować zysk. Spółka w obliczu wysokich cen zakupu krajowego surowca pozyskuje obecnie złom z Australii.

"Oczekujemy zysku w Baterpolu w całym roku, podczas gdy po półroczu spółka miała 1 mln zł straty. Sytuacja na rynku zakupu złomu akumulatorowego w Polsce jest nadal trudna, cena złomu sięga 50 proc. ceny metalu na giełdzie w Londynie, co jest poniżej progu rentowności przerobu. Dlatego zdecydowaliśmy się sprowadzać surowiec z Australii, który nawet po opłaceniu kosztów transportu wychodzi taniej" - powiedział Jan Ziaja, prezes zależnego od Impexmetalu Hutmenu.

Prezes Impexmetalu, Małgorzata Iwanejko dodała, że obecnie widoczna jest pewna tendencja zniżkowa w cenach krajowego złomu akumulatorowego.

"Ostatnia dostawa była kupowana za równowartość 41 proc. ceny czystego ołowiu z LME. Jest szansa, że taka tendencja się utrzyma" - powiedziała.

W segmencie miedzi, którą reprezentuje notowany na GPW Hutmen, grupie pomogła sprzedaż zagraniczna, której udział w przychodach wzrósł do 60 proc. z 49 proc. przed rokiem.

"Sytuacja na krajowym rynku budowlanym pozostaje trudna, ponieważ coraz częściej zamiast rur miedzianych wykorzystywane są tańsze odpowiedniki. W ciągu ostatnich 10 lat użycie rur z miedzi spadło w Polsce o 50 proc." - powiedział prezes Ziaja.

Segment wygenerował w pierwszej połowie tego roku 7,6 mln zł zysku operacyjnego wobec 6,5 mln zł w analogicznym okresie 2012 roku. Przychody wzrosły do 511 mln zł z 445,9 mln zł rok wcześniej.

Impexmetal opublikował w czwartek raport z wynikami za drugi kwartał.

Grupa uzyskała lepsze od ubiegłorocznych wyniki operacyjne w segmentach aluminium i miedzi. Wyższe rezultaty w przetwórstwie aluminium wynikały z wyższych marż handlowych oraz wolumenów sprzedaży. Wzrost wyników w spółkach segmentu miedzi był natomiast efektem dwukrotnie wyższych wyników na sprzedaży spółki Hutmen, głównie za sprawą wyższych marż w zakresie podstawowego produktu - rur instalacyjnych oraz rekordowych wolumenów sprzedaży w WM Dziedzice.

Wynikom grupy ciążył w pierwszym półroczu zależny producent ołowiu, Baterpol. Spółka pokazała wyniki dużo gorsze od ubiegłorocznych przez utrzymujące się wyższe koszty podstawowego surowca - złomu akumulatorowego oraz niższej sprzedaży ilościowej. Spadek wolumenów Baterpolu był również spowodowany ograniczeniem zakupów przez jednego z głównych odbiorców spółki ze względu na awarię linii produkcyjnej. Pozostała główna spółka segmentu ołowiu i cynku - ZM Silesia zanotowała poprawę wyniku operacyjnego. Cały segment wypracował w pierwszym półroczu zaledwie 1,7 mln zł wobec 16,1 mln zł rok wcześniej.

Na poziomie przychodów spółka wypracowała w drugim kwartale 694,1 mln zł, co oznacza wzrost o 9,4 proc. w ujęciu rocznym.

W całym pierwszym półroczu 2013 roku spółka wypracowała 43,3 mln zł zysku netto, wobec 34,1 mln zł rok wcześniej. Przychody w tym okresie wzrosły o 4 proc. do 1,38 mld zł.

Wolumeny sprzedaży grupy wzrosły w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku o 3 proc. Czerwiec był kolejnym, 13 miesiącem wzrostów wolumenów sprzedaży Impexmetalu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Impexmetal liczy na sprzedaż w segmencie aluminium

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!