PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Innowacje - modne hasło czy konieczność

Autor: Wanda Zeman, Monika Restecka
06-03-2014 12:22

Okres kryzysu, czy jak kto woli spowolnienia gospodarczego sprzyja poszukiwaniu powodów zaistniałej sytuacji. Zespoły specjalistów identyfikują dziesiątki przyczyn oraz warunków umożliwiających ożywienie gospodarki, a tym samym odwrócenie jej spadkowego trendu. Wśród wielu przyczyn i warunków wyjścia z recesji gospodarczej szczególnie często pojawiają się hasła innowacji i innowacyjności.

Chociaż w Polsce tematyka innowacji była i jest obecna w różnego typu strategiach, diagnozach, programach, przepisach i dyskusjach od wielu lat, to jednak nie na tyle skutecznie, aby wpłynęła na wzrost poziomu innowacyjności gospodarki. Świadczą o tym różnego typu rankingi i wyniki badań. Według Global Innovation Index, Polska w ciągu ostatniego roku spadła w rankingu innowacyjności o 5 pozycji i zajmuje obecnie 49. miejsce na 142 analizowane kraje. W podobnym rankingu, opublikowanym przez Komisję Europejską na podstawie badań Innovation Union Scoreboard 2013, zajmujemy 24. miejsce wśród 27 krajów Unii Europejskiej.
Innowacje a konkurencyjność gospodarki

Istnieją różne interpretacje innowacji. Prawie wszystkie podkreślają, że przez innowacje rozumie się wprowadzenie do praktyki nowych lub ulepszonych produktów, procesów oraz metod organizacyjnych lub marketingowych, które muszą być nowością przynajmniej dla samego przedsiębiorstwa. Jedynie w interpretacji ustawy o podatku CIT innowacja nie może być stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnie 5 lat. Zarówno teoretycy, jak i praktycy zgadzają się co do tego, że innowacje wpływają korzystnie na konkurencyjność gospodarki, jako całości. Poszczególne firmy unowocześniają procesy produkcyjne w celu odniesienia konkretnych korzyści, a polegających np. na wzroście jakości, wydajności oraz elastyczności produkcji, obniżce kosztów, uruchomieniu produkcji nowego wyrobu itp. A wszystko po to, aby zwiększyć zysk, zapewnić rozwój firmy, być lepszym od konkurencji i w rezultacie spowodować wzrost poziomu innowacyjności gospodarki. Ministerstwo Gospodarki w opublikowanej w styczniu 2013 r. "Strategii Innowacyjności i Efektywności Gospodarki. Dynamiczna Polska 2020" określa, że "przez innowacyjność gospodarki należy rozumieć zdolność i motywację podmiotów gospodarczych do ustawicznego poszukiwania i wykorzystywania w praktyce wyników prac badawczych i rozwojowych, nowych koncepcji, pomysłów i wynalazków, nowych rozwiązań w organizacji i zarządzaniu....".

Zdolność i motywacja do wdrażania innowacji w spawalnictwie

Działem przemysłu, na przykładzie którego można prześledzić zdolność i motywację do wykorzystania w praktyce innowacyjnych rozwiązań może być spawalnictwo. Z uwagi na skalę zastosowania (około 6 tys. firm w ponad 100 branżach polskiej gospodarki przetwarza różnego typu materiały na konstrukcje i wyroby spawane), spawalnictwo pełni ważną rolę w zwiększaniu innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki, jako całości.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 782 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

570 204 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.