Kosztowna prywatyzacja stoczni

Kosztowna prywatyzacja stoczni
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od dłuższego czasu robimy wszystko, by zakłady te, normalnie funkcjonując, doczekały prywatyzacji. Na razie się to udaje - mówi minister Skarbu Państwa Aleksander Grad w rozmowie z "Rzeczpospolitą".

- Mamy do czynienia z prywatyzacją, do której skarb państwa będzie musiał dopłacić. Trzeba pokryć część starych długów, żeby ktoś inny mógł zapłacić resztę i zainwestować. Ile ostatecznie państwo dopłaci, okaże się, gdy uzgodnimy umowy prywatyzacyjne. Ministerstwo powinno dysponować szacunkami tych wydatków. Chodzi o setki milionów złotych. Dopóki trwają negocjacje, nie podajemy konkretnych kwot. Mogę powiedzieć, że stare długi w Stoczni Gdynia wynoszą co najmniej 1,5 mld zł, a inne rodzaje ryzyka wycenione są na kilkaset milionów. W Szczecinie wartość dawnych zobowiązań wynosiła już 1,5 miliarda złotych. Jednak dzięki renegocjacji wielu kontraktów zmniejszono tę sumę do 500 mln zł. Przewidujemy różne mechanizmy przekazania środków inwestorom: mogą być zarówno w gotówce, jak i akcjach - mówi A. Grad.

- Chodzi tylko o to, żeby skarb Państwa musiał dołożyć jak najmniej. Tryb prywatyzacji w przypadku Gdyni wymaga zgody rządu. Taki sam wniosek – o aprobatę rządu – złożę w odniesieniu do Szczecina, choć tutaj ze względu na odmienną strukturę właścicielską nie ma takiego wymogu. Jedynym dobrym rozwiązaniem dla stoczni jest prywatyzacja – niezależnie od tego, czy Komisja Europejska zaakceptuje nasz program, czy nie - mówi minister skarbu.

- Od dłuższego czasu robimy wszystko, by zakłady te, normalnie funkcjonując, doczekały prywatyzacji. Na razie się to udaje. Jeśli złożymy programy przed 12 września i parafujemy umowy prywatyzacyjne, będziemy oczekiwali, by Komisja Europejska bardzo szybko wypowiedziała się w tej sprawie. Jeśli decyzja będzie pozytywna, to inwestorzy wezmą na siebie ciężar utrzymania stoczni do czasu podpisania ostatecznych umów prywatyzacyjnych. Już w tej chwili Mostostal Chojnice przygotowuje z Agencją Rozwoju Przemysłu rozwiązania, które pozwolą mu wspierać Stocznię Szczecińską - zapewnia A. Grad w rozmowie z "Rzeczpospolitą".

- W przypadku Stoczni Gdańsk trudno mówić o jakiejkolwiek umowie ze Skarbem Państwa. Wszystkie gwarancje dla tej stoczni wynikają z umowy zawartej z jej ówczesnym zarządem. My prywatyzujemy stocznię gdyńską. Jeśli dojdzie do podpisania umowy prywatyzacyjnej, jej załącznikiem będzie wspólny program restrukturyzacji dla dwóch stoczni - mówi minister skarbu. - Ten program zakłada, że docelowo powstanie jeden podmiot gospodarczy, który będzie miał dwa zakłady. Nas interesuje, żeby i w Gdyni, i Gdańsku odbywała się produkcja stoczniowa. Natomiast decyzja, jak szczegółowo ją zorganizować, należy już do inwestora.

- Przy prywatyzacji mniejszościowym akcjonariuszem stoczni w Gdyni i Gdańsku pozostanie przez pewien czas Agencja Rozwoju Przemysłu. Utrzyma pakiet poniżej 25 proc., zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej. Agencja, zgodnie z naszymi ustaleniami z inwestorem i Komisją, zyska w umowie prywatyzacyjnej – jako spółka skarbu państwa – uprawnienia do analiz, czy przekroczono założenia programu restrukturyzacyjnego, m.in. co do zysków czy przychodów ze sprzedaży nieruchomości. Jeśli te parametry będą wyższe od założonych, to ARP w imieniu skarbu państwa odbierze część pomocy publicznej udzielonej stoczniom. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, jak w przypadku Polskich Hut Stali, które też przekazywano za długi przy niewielkich przychodach ze sprzedaży akcji, a w ciągu roku, dwóch koniunktura pozwoliła inwestorowi to wszystko odrobić. Jeśli w wyniku restrukturyzacji stocznie przyniosą większy zysk, niż założymy, inwestor podzieli się nim ze skarbem państwa. Jeżeli mimo restrukturyzacji będzie gorzej – to ryzyko inwestora. Mamy w tym zakresie już niemal wszystko wynegocjowane poza tym, co będzie przez pięć lat, w okresie między 2012/2013 a 2016/2017. W przypadku SSN celem jest sprzedaż wszystkich udziałów. Nie wykluczamy jednak także wariantu analogicznego do Stoczni Gdynia - mówi A. Grad.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kosztowna prywatyzacja stoczni

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!