Mostostal Chojnice, który chce kupić Stocznię Szczecińską Nowa (SSN) złożył w Komisji Europejskiej (KE) założenia programu restrukturyzacji stoczni - poinformował w Szczecinie przewodniczący Rady Nadzorczej Mostostalu Zbigniew Urbaniec.
Wcześniej przedstawiciele inwestora spotkali się z władzami samorządowymi Szczecina i regionu, a także z przedstawicielami stoczniowych związków zawodowych.
Urbaniec dodał, że ze strony KE wyszła propozycja odbycia dwóch konsultacji programu restrukturyzacji. Pierwsza z nich miałaby się odbyć jeszcze w sierpniu, a druga w pierwszych dniach września, tak aby cały program "był produktem kompletnym, niezawierającym niedomówień czy nieścisłości" - zaznaczył.
Szef rady nadzorczej Mostostalu poinformował, że SSN - według założeń programu - miałaby być restrukturyzowana wraz z partnerem Mostostalu Chojnice norweską stocznią Ulstein. Zasady współpracy obu podmiotów zostały ze stocznią Ulstein w zeszłym tygodniu ostatecznie zamknięte - podkreślił.
- Program jest na takim etapie dopracowania, że zarówno Mostostal, jak i jego norwescy partnerzy mogą go parafować - zaznaczył. Ma to się stać najpóźniej w przyszłym tygodniu. W wersji parafowanej musi trafić do UE, to jest jeden z wymogów - podkreślił.
Zdaniem Urbańca, współpraca Mostostalu Chojnice z Ulsteinem ma być wielopłaszczyznowa. Przyznał jednak, że to Norwegowie mają przede wszystkim finansować inwestycję w stocznię.
Podkreślił jednak, że "spełnienie" programu restrukturyzacji zakładu jest m.in. zależne od konsultacji w sprawie nierentownych kontraktów, jakimi jest obarczona stocznia.
- Konsultacje takie i negocjacje z armatorami trwają. Z dwoma spośród trzech są wstępnie określone obiecujące porozumienia. Będą one miały istotne znaczenie dla pakietu finansowego, jaki będzie rozpatrywany przez KE i MSP. Mamy nadzieję, że trzeci armator odpowie także na nasze zaproszenie - powiedział Urbaniec.
Poinformował, że Mostostal chciałby kontynuować w stoczni budowę statków, ale zakres jej działalności chciałby poszerzyć także o m.in. produkcję wielkogabarytowych konstrukcji stalowych i samodzielne biuro projektujące statki.
Jak zaznaczył, strona związkowa po poniedziałkowych rozmowach z inwestorem, tak jak i on sam, jest "zadowolona".
Właściciel Mostostalu Chojnice Marian Krawczyk powiedział, że jego firma z optymizmem podchodzi do planowanej prywatyzacji SSN. Podkreślił duże zaangażowanie strony rządowej i samorządowej oraz ich pomoc przy restrukturyzacji zakładu.
Jak dodał, Mostostal prowadzi także rozmowy z inwestorami zagranicznymi (nie zdradził jakimi), którzy są zainteresowani wspólnym inwestowaniem w stocznię. "Prawdopodobnie będzie zapotrzebowanie na tysiąc pracowników. Nie będzie na pewno problemu społecznego. Może być mowa o pewnych przekwalifikowaniach pracowników; typowych zwolnień nie przewidujemy" - dodał Krwaczyk.
Jak zapowiedział w ubiegły czwartek wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik, w przyszłym tygodniu w Brukseli powinno odbyć się spotkanie resortu skarbu z KE w sprawie planów restrukturyzacji polskich stoczni.
MSP kontynuuje negocjacje z ukraińską firmą ISD Polska na temat planów restrukturyzacji dla stoczni Gdynia i Gdańsk oraz z konsorcjum z Pomorza Mostostal Chojnice, które chce kupić zakład w Szczecinie.
Komisja Europejska dała Polsce czas do 12 września na przygotowanie nowych planów restrukturyzacji stoczni Gdynia i Szczecin. Jeśli Bruksela ich nie zaakceptuje zakłady będą musiały zwrócić pomoc publiczną, którą otrzymały po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, a to oznacza ich bankructwo.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Mostostal Chojnice złożył w KE założenia restrukturyzacji SSN