PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie należy się obawiać konsolidacji na rynku dystrybucji stali

Autor: wnp.pl (Renata Dudała)
18-05-2011 21:21
Nie należy się obawiać konsolidacji na rynku dystrybucji stali

Jakich zmian należy oczekiwać na rynku dystrybucji? Jaka powinna być rola niezależnych dystrybutorów i jakie powinny być ich relacje z dużymi sieciowymi firmami? W jakie pola warto zagospodarować, by podnosić konkurencyjność? - na te pytania odpowiadali uczestnicy panelu hutniczego "Hutnictwo-dystrybucja", organizowanego podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

- W krajach Unii Europejskiej dystrybucja wyrobów stalowych jest biznesem lokalnym, co najwyżej regionalnym - podkreślał Jurgen Nusser, wiceprezes Eurometalu i prezes Europejskiego Stowarzyszenia Centrów Obróbki Stali.- Tylko nieliczne firmy działają na większą skalę. Co więcej, w ciągu ostatnich lat nie nastąpiły znaczące zmiany na tym rynku.
Jak zauważa Jurgen Nusser nadal 32 procent rynku dystrybucji kontroluje pięć największych firm związanych z producentami stali (m.in. ArcelorMittal, Klockner, Schmolz-Bickenbach). Pozostałe 68 procent należy do niezależnych dystrybutorów. Te proporcje praktycznie nie zmieniły się od 2006 roku. Wprawdzie udział niezależnej dystrybucji spadał, nadal jest to prawie 70 procent.

Europejski rynek dystrybucji przetrwał kryzys bez większych wstrząsów, nie było na nim spektakularnych przejęć ani upadków firm.

Jak zaznaczają dystrybutorzy najważniejsze wydaje się wypracowanie właściwych relacji z producentami stali, którzy coraz mocniej wchodzą w obszary dotąd zarezerwowane przez dystrybutorów.

- To istotny temat, zważywszy na ostatnie wydarzenie na polskim rynku, jakim jest przejęcie przez koncern ArcelorMittal spółki Cognor- uważa Andrzej Ciepiela, dyrektor Polskiej Unii Dystrybutorów Stali. -Ta transakcja nie pozostanie bez wpływu na sytuację rynkową.

Dystrybutorzy uważają, że zaostrzy się konkurencja. Obawiają się jak będą traktowani niezależni dystrybutorzy i firmy powiązane z producentami stalowymi.

-To pytanie o przyszłość niezależnej dystrybucji - uważa Robert Wojdyna, prezes Konsorcjum Stali. - Na rynek polski wchodzi gracz dysponujący własnym zapleczem produkcyjnym i surowcowym oraz posiadający mocną pozycję finansową. Trudno będzie się z nim mierzyć, ale tanio skóry nie oddamy.

Prezes Wojdyna uważa, że na rynku jest miejsce dla wszystkich. Najważniejsze jest ułożenie wzajemnych relacji. Jeśli firma dystrybucyjna należąca do producenta będzie mieć preferencje, to trudno w tej sytuacji mówić o równych zasadach działania.

- Te relacje powinny się opierać na równych prawach jeśli chodzi o sprzedaż wyrobów stalowych - uważa Janusz Specjał, prezes zarządu Montan Stal. -Trudno sobie wyobrazić, by firma należąca do producenta miała jakieś preferencje np. w zakresie cen.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 824 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

564 732 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.