XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Ostateczna oferta dla gdyńskiej stoczni

Ostateczna oferta dla gdyńskiej stoczni
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dziś ukraiński ISD kończy negocjacje z Ministerstwem Skarbu w sprawie prywatyzacji Stoczni Gdynia. - Warunki, jakie kładziemy na stole, są ostateczne - twierdzą przedstawiciele spółki.

Efekt rozmów z Ukraińcami może okazać się "być albo nie być" dla stoczni w Gdyni. Podobnie jak w przypadku Szczecina rząd ma czas do 12 września, żeby znaleźć dla niej inwestora i jednocześnie wynegocjować z nim taki plan restrukturyzacji, który byłby do zaakceptowania przez Komisję Europejską - przypomina "Gazeta Wyborcza".

Jeśli inwestora i planu nie będzie, Komisja wyda nakaz zwroty pomocy publicznej, jaką stocznie dostały po 1 maja 2004 r. To pewne bankructwo, bo jak niedawno pisaliśmy, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyliczył nominalną wartość pomocy publicznej dla stoczni aż na 8,7 mld zł.

Choć zainteresowanie Gdynią deklarują inni inwestorzy, ukraiński ISD (właściciel stoczni w Gdańsku oraz huty w Częstochowie) jest uważany za najpoważniejszego kandydata. - W czwartek kończymy negocjacje, a w piątek przedstawiamy ostateczną wersję planu restrukturyzacji dla stoczni w Gdyni i Gdańsku. Dalej już nie pójdziemy. Po 31 lipca nie będzie negocjacji z Ministerstwem Skarbu w sprawie Gdyni - mówi "Gazecie" Konstanty Litwinow, prezes polskiej filii ISD.

Obecna oferta ISD jest lepsza od tego, co firma proponowała przed kilkoma tygodniami. Poprzednią wersję planu restrukturyzacji Bruksela odrzuciła, nie chcąc się zgodzić m.in. na zbyt mały wkład własny Ukraińców, oraz na zbyt dużą, dodatkową pomoc publiczną dla stoczni. Więc ukraiński koncern polepszył warunki. - Nasz wkład wyniesie co najmniej 320 mln euro, ale może sięgnąć nawet 640 mln euro. Wszystko zależy od tego, który scenariusz wydarzeń się spełni. Czy przykładowo wygramy proces o odszkodowanie z jednym z armatorów - tłumaczy "Gazecie" Litwinow. ISD nie będzie się też domagał, żeby skarb państwa spłacił wszystkie stare zobowiązania, zwłaszcza publiczno-prawne ciągnące się za Gdynią.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ostateczna oferta dla gdyńskiej stoczni

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!