Z Płockiej Stoczni Rzecznej Centromost wypłynie wkrótce pierwsza w tym roku jednostka, której budowa została ukończona - tankowiec dla holenderskiego Veka Shipbuilding, głównego akcjonariusza spółki. Statek przeszedł pomyślnie próby na Wiśle.
Budowa jednostki, wartej blisko 17 mln zł, trwała około 10 miesięcy.
"Jest to pierwszy tak skomplikowany statek zbudowany w naszej stoczni od wielu, wielu lat. Jednostka należy do najbardziej nowoczesnych" - podkreślił Suchecki. Dodał, że tankowiec wyposażony jest m.in. w dziesięć zbiorników z pompami i dwa systemy rurociągów.
Suchecki zaznaczył, że gotowy tankowiec to jedna z pięciu jednostek zakontraktowanych przez Veka Shipbuilding w płockiej stoczni - kolejny statek zostanie zwodowany za tydzień, budowa trzeciego już się rozpoczęła.
"Przewidujemy, że trwająca budowa drugiej jednostki zostanie sfinalizowana z końcem roku, a trzecia ze względu na możliwe trudne warunki żeglugowe, prawdopodobnie trafi do odbiorcy w przyszłym roku. Wtedy planujemy też dostarczyć dwie pozostałe jednostki" - powiedział prezes Centromostu.
Wśród przedsięwzięć realizowanych obecnie przez płocką stocznie Suchecki wymienił m.in. budowę elementów stalowych mostu w Toruniu oraz wykonanie z trzech statków technicznych dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
W 2011 r., przy sprzedaży na poziomie 42 mln zł, Centromost osiągnął zysk netto w wysokości kilkuset tysięcy złotych. "Rynek okrętowy jest rynkiem dosyć chimerycznym, podlegającym dosyć istotnym wahaniom koniunktury" - zaznaczył prezes Centromostu. W 2012 r. płocki Centromost planuje osiągnąć przychody ze sprzedaży na poziomie około 87 mln zł i zysk netto w wysokości około 4 mln zł.
Centromost Stocznia Rzeczna w Płocku powstała w lipcu 1998 r. w wyniku kupna przez Mostostal Płock i gdański Centromor części produkcyjnej upadłej Płockiej Stoczni Rzecznej. Produkcję rozpoczęto w 1999 r. Obecnie spółka zatrudnia około 150 pracowników.
Centromost specjalizuje się w budowie statków i barek rzecznych, w tym tankowców i kontenerowców do transportu paliw i produktów chemicznych. Jednostki trafiały dotychczas głównie do armatorów z Holandii, Belgii, Niemiec i Francji.
Od 2011 r. współwłaścicielem spółki - 75 proc. akcji - jest Veka Poland z holenderskiej grupy Veka Shipbuilding, posiadającej m.in. stocznie statków śródlądowych w Holandii i Czechach.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Pierwszy w tym roku statek wypłynie z płockiej stoczni Centromost