Polimex-Mostostal chce stopniowo wracać do budownictwa drogowego

Polimex-Mostostal chce stopniowo wracać do budownictwa drogowego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Podpisanie ugód z GDDKiA zamyka długoletnie spory i jednocześnie otwiera przed nami możliwości powrotu na rynek budownictwa drogowego - podkreślił Krzysztof Figat, prezes Polimeksu-Mostostalu, w rozmowie z portalem WNP.PL. Dodał, że w trwa przygotowywanie odpowiedniego biznesplanu.

  • W grupie Polimeksu-Mostostalu znajduje się spółka segmentowa Infrastruktura Drogowa, która docelowo będzie nazywać się Polimex Infrastruktura.
  • Powrót do dużych przetargów drogowych to kwestia najbliższych kilku lat. Najpierw celem będą mniejsze zlecenia, m.in. dla samorządów.
  • Zdaniem prezesa Figata duże kontrakty strategiczne, czyli Opole i Kozienice, trochę uśpiły Polimex-Mostostal.
  • - Musimy się zmieniać i budować portfel mniejszych zleceń - stwierdził prezes.
  • Docelowo Polimex-Mostostal jako grupa powinien rocznie generować przychody na poziomie od 1,5 do 2 mld zł.

- Naszym głównym celem jest budowa zdrowego portfela zamówień, zarówno w energetyce, jak i w sektorach nafty, chemii i gazu. To kluczowe, abyśmy poprawili wyniki finansowe, co jest ważne dla naszych akcjonariuszy - powiedział Figat.

Zobacz też: Polimex-Mostostal spokojny o Opole, ale z troską o Żerań. Liczy na Puławy, Ostrołękę, PERN i PDH

- Chcielibyśmy organicznie kontynuować nasz rozwój w szeroko rozumianym sektorze budowlanym. Mam na myśli budownictwo przemysłowe, ale też infrastrukturalne - wyjaśnił.

Drogowy powrót

Przypomnijmy, że pod koniec września umorzono postępowania sądowe, które dotyczyły sporów pomiędzy Polimeksem-Mostostalem i jego konsorcjantami a GDDKiA.

Sprawy dotyczyły kontraktów na budowy odcinków autostrad A1 i A4, a także drogi ekspresowej S69. Łączna wartość roszczeń sądowych, które zostały objęte ugodami, wynosi dla tych kontraktów 612,8 mln zł w przypadku konsorcjum oraz 511,1 mln zł z powództwa GDDKiA.

Te kontrakty, pozbawione rentowności przez duży wzrost kosztów, doprowadziły Polimex-Mostostal do dużych problemów finansowych w 2012 r.

Przed upadłością spółkę uratowała wówczas pomoc Agencji Rozwoju Przemysłu, a następnie gruntowna restrukturyzacja. W pierwszych latach jej trwania wykluczono powrót grupy do budownictwa drogowego. Polimex miał skoncentrować się na energetyce i przemyśle.

W ostatnich latach kolejne zarządy spółki sygnalizowały już możliwość powrotu do drogownictwa. W tym celu kluczowe było jednak zakończenie starych sporów z GDDKiA.

Jak przypomniał prezes Figat, obecnie w grupie Polimeksu-Mostostalu znajduje się spółka segmentowa Infrastruktura Drogowa, która docelowo będzie się Polimex Infrastruktura.

- Jesteśmy w trakcie przygotowywanie dla niej biznesplanu. Rynek budownictwa infrastrukturalnego jest obecnie w Polsce bardzo duży, dlatego chcemy na ten rynek wrócić. Zakładamy, że Polimex-Mostostal będzie wielosegmentową grupą budowlaną - wskazał Figat.

Zastrzegł przy tym, że grupa nie zakłada, iż powrót do drogownictwa będzie od razu polegał na startowaniu w przetargach GDDKiA na budowę dróg i autostrad.

Zaznaczył, że powrót do dużych przetargów to kwestia najbliższych kilku lat.
- Nie mamy obecnie do tego wystarczającego potencjału wykonawczego. Chcemy zacząć od kontraktów drogowych o wartości od kilku do kilkunastu milionów złotych, głównie dla samorządów. Tak, aby stopniowo okrzepnąć i zbudować odpowiednie zasoby - powiedział prezes.

Potrzeba zmian

Zdaniem Figata duże kontrakty strategiczne, czyli Opole i Kozienice, trochę uśpiły Polimex-Mostostal. Grupa nie starała się o mniejsze zlecenia, a jednocześnie - również z uwagi na problemy związane z restrukturyzacją - zniknęła z kilku segmentów rynku.

- Tymczasem Kozienice zakończyliśmy z sukcesem już prawie rok temu, a Opole zmierza ku finiszowi. Nie mamy już więc tak dużych kontraktów, które stanowiły dla nas poduszkę bezpieczeństwa. Dlatego musimy się zmieniać i budować portfel mniejszych zleceń - stwierdził prezes.

Dodał, że docelowo Polimex-Mostostal jako grupa powinien rocznie generować przychody na poziomie od 1,5 do 2 mld zł.

- Kluczowa jest jednak jakość portfela. Skupiamy się na poprawie rentowności naszych projektów. Jednocześnie sytuacja finansowa grupy jest obecnie stabilna i nie widzimy potrzeb jej dokapitalizowania - podkreślił.

Zwrócił przy tym uwagę na produkcyjną działalność grupy, za która odpowiada Mostostal Siedlce.

- To najstabilniejszy podmiot w naszej grupie. Po kilka latach stagnacji na rynku teraz przeżywa bardzo dobry okres, co przejawia się też w inwestycjach w samym zakładzie. W tym roku otwarto trzecią linię cynkowniczą oraz nową linię do produkcji krat pomostowych - powiedział.

Pracownicy poszukiwani

Obecnie Polimex-Mostostal w grupie zatrudnia ok. 5 tys. pracowników, z czego przeszło 2 tys. przypada na Mostostal Siedlce, a na Naftoremont-Naftobudowę ponad 1 tys.
Figat zapewnił, że aktualny portfel zamówień pozwala na pełne obłożenie załogi pracą. Jednocześnie dodał, że cały sektor budowlany zmaga się z niedoborem pracowników i Polimex-Mostostal nie stanowi tu wyjątku.

- Niemniej udaje nam się wciąż kompletować niezbędne kadry. Mimo tego rozważamy też możliwości pozyskiwania pracowników zagranicznych - podsumował prezes.

Polimex-Mostostal

Po pierwszym półroczu 2018 r. miał na poziomie skonsolidowanym 0,81 mld zł przychodów wobec 1,133 mld zł przychodów rok wcześniej.

Grupa odnotowała 7,2 mln zł straty operacyjnej oraz 20,8 mln zł straty netto. Tymczasem w pierwszym półroczu 2017 r. miała ona 62,5 mln zł zysku operacyjnego oraz 34,87 mln zł zysku netto.

Głównymi udziałowcami Polimeksu-Mostostalu są Enea, Energa, PGE i PGNiG. Państwowe energetyczne koncerny w styczniu 2017 r. dokapitalizowały zmagający się z trudnościami finansowymi Polimex kwotą 300 mln zł.

Obecnie posiadają one blisko 66 proc. akcji budowlanej firmy. Znaczącym akcjonariuszem firmy jest jeszcze Bank Pekao, który ma 5,8 proc. akcji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Polimex-Mostostal chce stopniowo wracać do budownictwa drogowego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!