XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Polskie Konsorcjum Finansowe opracowało plan ratunkowy dla stoczni

Polskie Konsorcjum Finansowe opracowało plan ratunkowy dla stoczni
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Firma Polskie Konsorcjum Finansowe opracowała "Narodowy Program dla Przemysłu Stoczniowego w Polsce", który ma uzdrowić sytuację w tej branży. Zdaniem wiceministra gospodarki Pawła Poncyljusza, program nie tylko nie spełnia podstawowych wymagań, stawianych tego typu dokumentom, ale także nie sprosta wymogom Komisji Europejskiej.

Konsorcjum jest spółką założoną przez Tomasza Czaplaka, która doradza w restrukturyzacji i reorganizacji przedsiębiorstw.

-Program spełnia wszystkie wymogi Komisji Europejskiej i pozwala na przeprowadzenie prywatyzacji stoczni bez uszczerbku w majątku Skarbu Państwa. W kwietniu został przedstawiony w Ministerstwie Skarbu Państwa, Ministerstwie Gospodarki i Agencji Rozwoju Przemysłu. Do dziś nie została podjęta żadna decyzja w sprawie ewentualnej realizacji programu - informuje Konsorcjum.

Zgodnie z przesłanym PAP 12 lipca programem, ma on doprowadzić do prywatyzacji stoczni bez ryzyka, że Komisja Europejska nakaże stoczniom zwrot pomocy publicznej oraz bez ryzyka redukcji mocy produkcyjnych w stoczniach.

W pierwszym etapie Konsorcjum proponuje powołanie Armatorskiej Spółki Akcyjnej "ASA", z przeważającym kapitałem prywatnym. Akcjonariusz mniejszościowy - BUMAR Sp. z o.o. - prowadziłby działalność gospodarczą istotną z punktu widzenia strategicznych interesów państwa.

Akcjonariuszem większościowym ASA zostałoby Polskie Konsorcjum Finansowe, które prowadziłoby proces restrukturyzacji i prywatyzacji stoczni. Konsorcjum byłoby inwestorem pomostowym, który docelowo (czyli z chwilą wejścia ASA na giełdę) nie będzie akcjonariuszem ASA.

Zadaniem ASA byłoby przeprowadzenie restrukturyzacji, dokapitalizowania stoczni, finansowanie produkcji i monitorowanie wydatkowania środków przez stocznie oraz wprowadzenie akcji ASA do obrotu giełdowego. Zostałaby też zapewniona kontrola Skarbu Państwa nad tym procesem.

Jednak zdaniem wiceministra Poncyljusza, program nie spełnia wymagań Komisji Europejskiej i nie jest rozwiązaniem dla problemów, stojących obecnie przed przemysłem stoczniowym. - Program zakłada udział firm państwowych, czyli kolejne dokapitalizowanie, co Komisja traktuje jako pomoc publiczną - powiedział 13 lipca PAP wiceminister. Według niego, wadą programu jest też to, że jego autorzy nie wskazali źródeł finansowania.

- Jesteśmy obecnie w trakcie otwartych procesów prywatyzacyjnych i uzgadniania z Komisją Europejską redukcji mocy produkcyjnych - przypomniał Poncyljusz.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polskie Konsorcjum Finansowe opracowało plan ratunkowy dla stoczni

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!