Polskie stocznie coraz bardziej konkurencyjne

Polskie stocznie coraz bardziej konkurencyjne
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polskie stocznie produkcyjne i remontowe przetrwały kryzys i stają się coraz bardziej konkurencyjne - powiedział Prezes Forum Okrętowego Piotr Soyka podczas Międzynarodowego Forum Gospodarczego, odbywającego się w Gdyni.

Piątek jest drugim dniem obrad Forum - spotkania panelowe poświęcone są gospodarce morskiej i przestrzeni miejskiej.

Prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe i Przewodniczący Rady Nadzorczej Remontowa S.A. Piotr Soyka zauważył, że "skoro firmy przetrwały kryzys, to musiały stać się bardziej konkurencyjne". Jego zdaniem, "poprawiło się bezpieczeństwo osób zatrudnionych w przemyśle okrętowym, a ochrona środowiska spełnia +wyśrubowane+ normy europejskie".

Poinformował, że ten przemysł daje zatrudnienie dla 20 tys. ludzi i powstają nowe firmy, głównie w zakresie projektowania oraz podwykonawstwa i wyposażenia.

Soyka uważa, że "Polska musi konkurować na rynku okrętowym, dostarczając statki, pływające obiekty dla energii odnawialnej i turystyki morskiej oraz inne usługi o większej wartości dodanej.

Jego zdaniem, kryzys przetrwały stocznie i firmy, które z jednej strony działały w niszach rynkowych, a z drugiej ściśle współpracowały z dobrze prosperującymi stoczniami europejskimi (np. w zakresie podwykonawstwa, budowy kadłubów i montażu wyposażenia).

Jako przykład podał m.in. Stocznię Północną w Gdańsku, która buduje w pełni wyposażone statki pomocnicze do obsługi platform wiertniczych i promy pasażersko-samochodowe napędzane gazem. Powiedział, że "potęgą w Europie" są polskie stocznie jachtowe.

Zauważył, że konieczna jest prywatyzacja trzech polskich stoczni remontowych (Nauta w Gdyni, Gryfia w Szczecinie oraz remontowa w Świnoujściu). "Nikt tego nie wie, dlaczego do tej pory nie zostały sprywatyzowane; na świecie nie ma państwowych stoczni remontowych" - dodał.

W opinii prezesa Forum Okrętowego, stocznie powinny w swoich strategiach rozwoju uwzględniać przede wszystkich produkcję statków tzw. niszowych oraz zwiększenie liczby remontów statków. "W Europie przy tylu armatorach, przy silnych portach i tylu zawinięciach, te statki do remontu zawsze będą" - powiedział.

Jego zdaniem, przyszłością dla przemysłu okrętowego jest też produkcja pływających konstrukcji stalowych oraz remonty i przebudowy wysoko zaawansowanych technologicznie obiektów.

Przedsiębiorstwa przemysłu okrętowego powinny też uwzględniać w swoich strategiach rozwojowych przebudowę i budowę wież wiatrowych, budowę morskich elektrowni wiatrowych oraz współpracę ze stoczniami zachodnioeuropejskimi, zwłaszcza skandynawskimi, w podwykonawstwie konstrukcji stalowych i budowie kadłubów.

Za istotne uznał też współpracę polskich stoczni przy realizacji dużych zamówień, np. na budowę statków wycieczkowych i platform wiertniczych.

Członek Zarządu Stoczni Gdańsk S.A. Arkadiusz Aszyk uważa, że konkurencyjność polskich stoczni przejawia się w tym, że są one bardzo elastyczne w podejściu do armatorów i innych partnerów biznesowych. Zauważył, że cały czas jest różnica w zakresie konkurencyjności kosztowej, która będzie malała dopiero w długiej perspektywie. "Jeśli chodzi o koszt pracy, to dopiero w perspektywie 20-30 lat będziemy się zbliżali do stoczni zachodnich" - dodał. Obecnie koszt pracy w Polsce jest trzy razy niższy niż np. w stoczniach w Niemczech i Norwegii.

Jego zdaniem, konkurencyjność musi wzrosnąć dzięki wzrostowi efektywności i zakupowi nowych maszyn. Powiedział, że Stocznia Gdańsk S.A. w tym celu montuje najnowocześniejsze w świecie maszyny i urządzenia do budowy statków, o wartości kilkudziesięciu mln zł. "Polskie stocznie nie widziały inwestycji od 30 lat" - podkreślił.

Międzynarodowe Forum Gospodarcze w Gdyni zakończy w piątek wieczorem wmurowanie przez Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego Jerzego Buzka kamienia węgielnego pod rozbudowę Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego.

Patronat medialny nad forum objęła Polska Agencja Prasowa.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polskie stocznie coraz bardziej konkurencyjne

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!