Pomysł odbudowy przemysłu stoczniowego w oparciu o spółkę Porta Holding

Pomysł odbudowy przemysłu stoczniowego w oparciu o spółkę Porta Holding
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Odbudowa przemysłu stoczniowego mogłaby się odbyć w oparciu o będącą w upadłości Stocznię Szczecińską Porta Holding - uważa radca prawny reprezentujący część akcjonariuszy tej spółki domagających się odszkodowania za utratę wartości akcji.

Jak powiedział dziennikarzom we wtorek w Szczecinie radca prawny Piotr Barcz z kancelarii prowadzącej postępowanie o utratę wartości akcji Porty Holding, przedstawiciele kancelarii uczestniczyli w spotkaniu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej ws. reaktywacji przemysłu stoczniowego w Polsce.

"Minister Marek Gróbarczyk jest zainteresowany, aby takie postępowanie zostało wdrożone i zostaliśmy poproszeni, jako kancelaria, która zajmuje się przemysłem stoczniowym, aby pomóc w realizacji tego procesu" - powiedział Barcz. Jak dodał, w tej sprawie także prezes Porty Holding Krzysztof Piotrowski został poproszony o wsparcie.

"Nasza pomoc miałaby polegać wyłącznie na wykonaniu audytu prawnego i wsparcie od strony formalno-prawnej tego projektu" - powiedział Barcz.

"Reaktywacja przemysłu stoczniowego zdaniem Piotrowskiego, który jest niekwestionowanym ekspertem w tej dziedzinie, powinna odbyć się na podstawie Porty Holding, która posiada bardzo długą tradycję, zaplecze i możliwość zdobycia kontraktów z uwagi na tradycje i rozpoznawalność" - powiedział Barcz. Wstępne analizy mówią, że "jest to jak najbardziej możliwe" - dodał.

Zdaniem radcy, należy stworzyć audyty: technologiczno-techniczny, prawny i finansowy, które pozwolą sprawdzić, w jakim kierunku powinien pójść projekt odbudowy przemysłu stoczniowego.

Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Krzysztof Kozłowski w przesłanym PAP komunikacie podkreślił, że odbudowa przemysłu stoczniowego jest jednym z priorytetowych zadań resortu i polskiego rządu.

"Bierzemy pod uwagę wszystkie głosy płynące od przedstawicieli tej branży, również związanych ze Stocznią Szczecińską Porta Holding w upadłości" - poinformował Kozłowski. Wiceminister potwierdził także, że odbyły się rozmowy z jej przedstawicielami w resorcie.

"Otrzymaliśmy też analizę prawną z propozycjami wyjścia z trudnej sytuacji holdingu znajdującego się w upadłości likwidacyjnej. Jesteśmy w trakcie analizy tych pomysłów" - przekazał Kozłowski.

Stocznia Szczecińska Porta Holding SA w październiku 2001 r. utraciła płynność finansową, a w marcu 2002 r. wstrzymała produkcję. W lipcu 2002 r. sąd ogłosił upadłość Porty Holding.

Zdaniem Barcza, jednym z mechanizmów reaktywacji przemysłu stoczniowego mogłaby być zmiana postępowania upadłościowego prowadzonego wobec Porty Holding w postępowanie układowe. "Postępowanie układowe pozwoliłoby na zaspokojenie wierzycieli i jednocześnie nielikwidowanie podmiotu, na podstawie, którego można zbudować przemysł stoczniowy w Polsce. Na tej bazie można by rozpocząć budowę przemysłu mając na uwadze akcjonariuszy" - powiedział.

Kancelaria prowadzi postępowanie przed sądem szczecińskim o utratę wartości akcji Porty Holding i reprezentuje około 2,2 tys. akcjonariuszy - poinformował Barcz. "Będzie badana wartość tych akcji, która przez nas została określona na symbolicznym poziomie ponad 21 zł. Ta wartość może jednak wzrosnąć kilku lub kilkunastokrotnie" - dodał.

W 2002 r. członkowie zarządu Porty Holding zostali aresztowani. Śledztwo prowadziła poznańska prokuratura apelacyjna, która oskarżyła ich o narażenie spółki na szkody w wysokości ponad 63 mln zł. W 2008 r. siedmiu członków b. zarządu stoczni zostało uniewinnionych. Prokuratura złożyła apelację od tego wyroku. W maju 2010 r. byli prezesi prawomocnie zostali uznani za niewinnych. Prokuratura złożyła kasację, jednak Sąd Najwyższy ją oddalił.

W 2011 r. czterem członkom zarządu Porty Holding szczeciński sąd przyznał odszkodowania za zaległe wynagrodzenia, wcześniejsze rozwiązanie z nimi umów oraz ekwiwalent za niewykorzystany urlop plus odsetki. Natomiast w 2013 r. szczeciński sąd przyznał pięciu prezesom byłej stoczni szczecińskiej po ponad 200 tys. zł zadośćuczynienia i odszkodowania za wcześniejsze niesłuszne aresztowania.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pomysł odbudowy przemysłu stoczniowego w oparciu o spółkę Porta Holding

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!