Powstał największy koncern stoczniowy na świecie

Powstał największy koncern stoczniowy na świecie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Największy południowokoreański koncern stoczniowy Hyundai Heavy Industries podpisał umowę z państwowym koreańskim bankiem rozwoju (KDB), na mocy której przejął numer dwa przemysłu stoczniowego Korei Południowej - Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.

  • W Południowej Korei powstał największy koncern stoczniowy na świecie.
  • Będzie kontrolował jedną piątą światowego rynku budowy jednostek handlowych.
  • Skonsolidowany portfel zamówień na statki obu korporacji wyniósł na początku 2019 roku 31,4 mld dolarów.

KDB dysponuje większościowym (55,7 proc.) pakietem akcji Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). Zgodnie z umową bank sprzeda Hyundaiowi cały pakiet udziałów w DSME. KDB stanie się drugim największym akcjonariuszem z 18-procentowym udziałem w połączonym podmiocie.

Czytaj też: Leonardo ma nowe zamówienia. Co ze śmigłowcami dla Polski?

Zbycie przez KDB kontrolnego udziału w Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering oznacza de facto prywatyzację tego podmiotu, który otarł się o bankructwo. Na ratowanie DSME wydano w ostatnich latach 10 bln wonów (około 8,7 mld dolarów). W 2015 stocznia zanotowała 3,3 bln wonów strat, w 2016 - 2,7 bln, przed upadkiem uratowała ją rządowa pożyczka z marca 2017 r. 

W grze o Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering był jeszcze numer trzy południowokoreańskich stoczni - Samsung Heavy Industries, jednak rozmowy z nim nie skończyły się pomyślnie.

Stoczniowy gigant

Fuzja dwóch południowokoreańskich potentatów zmienia krajobraz globalnego przemysłu stoczniowego. Powstaje największa na świecie grupa stoczniowa, która będzie kontrolować jedną piątą światowego rynku budowy jednostek handlowych, w tym ponad połowę rynku budowy gazowców. Nowo powstały koncern będzie mógł stawić czoła stoczniom chińskim czy singapurskim.

Skonsolidowany portfel zamówień na statki obu korporacji wyniósł na początku 2019 roku 31,4 mld dolarów. Hyundai Heavy Industries buduje w tym momencie okręty wojenne dla Filipin oraz Nowej Zelandii. Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering realizuje kontrakt na dostawy okrętów podwodnych dla Indonezji, fregat dla Tajlandii oraz tankowców dla Marynarek Wojennych Wielkiej Brytanii i Norwegii.   

Dla porównania, połączona wartość zamówień dwóch największych chińskich państwowych koncernów stoczniowych China State Shipbuilding Corporation (CSSC) i China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC), które zresztą także planują się połączyć, wynosiła 15,2 mld dolarów. Dwie największe japońskie firmy stoczniowe Imabari Shipbuilding i Oshima Shipbuilding mogą pochwalić się zamówieniami rzędu 12,6 mld dolarów.

Jak powiedzieli przedstawiciele łączonych spółek, fuzja ma na celu poprawę konkurencyjności koreańskiego sektora stoczniowego. Ma też zapewnić stabilne miejsca pracy oraz pobudzić krajową gospodarkę. W tym momencie jednak sporym wyzwaniem będzie sprzeciw załóg obu podmiotów, które obawiają się masowych zwolnień.

W zgodnej opinii analityków restrukturyzacja w koreańskim przemyśle stoczniowym jest konieczna, dlatego połączenie obu spółek było nieuniknione. Południowokoreański przemysł stoczniowy od wielu napędzał wzrost gospodarczy tego kraju, tworzył miejsca pracy. Dziś stoi obecnie w obliczu problemów związanych ze spadkiem konkurencyjności.

Z danych brytyjskiej firmy analitycznej Clarkson wynika, że w 2018 roku czołowe miejsca na świecie w przemyśle stoczniowym zajęły: Korea Płd. (44,1 proc.), Chiny (32,2 proc.) i Japonia (12,6 proc.). 

Z danych Danish Ship Finance wynika, że w 2018 roku na całym świecie było 590 stoczni. DSF szacuje, że tylko 150 z nich otrzymało nowe zamówienia.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Powstał największy koncern stoczniowy na świecie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!