PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes HIPH o rynku stali: na razie rośniemy

Autor: Konstrukcje stalowe
30-04-2016 17:45 |  aktualizacja: 30-04-2016 17:50
Prezes HIPH o rynku stali: na razie rośniemy

Rozmowa ze STEFANEM DZIENNIAKIEM, prezesem zarządu Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej

• Jak, według Pana obserwacji, zmieniła się koniunktura na rynku hutniczym w Polsce od 2014 r. do dziś? Co obecnie jest głównym czynnikiem kształtującym rynek stali?
- Rok 2014 stanowił pewnego rodzaju przełom. W październiku 2013 r. weszła w życie ustawa o odwróconej płatności VAT-u, która miała położyć kres wyłudzeniom VAT-owskim. Dla nas to było ważne, ponieważ od dawna sygnalizowaliśmy ustawodawcy konieczność takiej zmiany. Czuliśmy się w pewnym stopniu współodpowiedzialni z tymi, którzy dokonywali tych zmian. Ku naszemu zaskoczeniu skala szarej strefy była znacznie większa niż ocenialiśmy. Przełożyło się to na skokowy wzrost jawnego zużycia stali w roku 2014 o 17% (z 10,4 mln t do 12,2 mln t). Nie wynikało to z wielkich inwestycji, bo nowa perspektywa programów unijnych jeszcze się nie zaczęła.

Większość tego wzrostu to było wypchnięcie szarej strefy z przemysłu stalowego. Zmiany w przepisach spowodowały uspokojenie rynku i odzyskanie pozycji przez polskich producentów. Skończyło się wyłudzanie, minister finansów odzyskał należny podatek, a my odzyskaliśmy bardzo znaczną część utraconego w ostatnich 3 latach rynku. Zatem w 2014 r. padł rekord 25-lecia, który pokazuje, że Polska zużywa naprawdę dużo stali; powstały nowe gałęzie wytwórczości. Ale wciąż największym klientem jest budownictwo - ponad 40% zużycia.

• W jakim stopniu przerwy letnie wywołane kryzysem spowodowanym suszą wpłynęły na tegoroczną produkcję? Może udało się zmniejszyć energochłonność?

- Rzeczywiście sierpień 2015 r. był najsłabszym miesiącem w ostatnich dwóch latach. Produkcja spadła o 6%. Piece elektryczne stanęły na 3-6 dni, inne znacznie spowolniły produkcję. Straty producentów przekroczyły 12 mln zł. Nie są to bardzo duże straty, gdyż próbowaliśmy nadrabiać produkcją mniej energochłonną. Przechodzenie na technologie mniej energochłonne w hutnictwie to jest oczywiście bardzo trudny proces i na pewno tego rodzaju kryzysy jak tegoroczna susza nie mogą wywołać w tym kierunku silniejszych impulsów.

• Które ze zjawisk na międzynarodowym rynku stali uważa Pan za najsilniej oddziaływujące na rynek stali w Polsce?

- Najbardziej zaciążyły na tym rynku zmiany cen surowców, których głębi nikt przed dwoma laty nie był w stanie przewidzieć. Cena rudy w 2011 r. wynosiła ok. 100 euro za tonę, w 2015 - ok. 40 euro za tonę. Za koks płacono w 2011 r. ok. 350 euro, w 2015 - 150 euro.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 782 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

570 204 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.