XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Prywatyzacja jedyną szansą na uratowanie stoczni

Prywatyzacja jedyną szansą na uratowanie stoczni
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

- Prywatyzacja jest jedyną szansą wyjścia tych stoczni na prostą. Rentowność może być osiągnięta tylko wtedy, kiedy będzie restrukturyzacja, a ona wiąże się z kosztami nowych inwestycji - powiedział "Gazecie Prawnej" Paweł Poncyljusz, wiceminister gospodarki.

- Do prywatyzacji powinno dojść jak najszybciej. My obiecaliśmy KE, że do połowy tego roku sprywatyzujemy dwie stocznie - Szczecin i Gdynia. Na dziś w przypadku Gdyni zostało zamieszczone ogłoszenie, że Skarb Państwa chce zbyć jej akcje. W przypadku Szczecina nie możemy się doczekać memorandum informacyjnego, bo zarząd spółki doliczył się dodatkowych strat. Chciałbym, żeby wszystkie trzy stocznie były na ukończeniu procesu prywatyzacji, czyli z wybranym inwestorem do końca roku. Myślę, że wszyscy już się z tym pogodzili, że im szybciej nastąpi prywatyzacja, tym mniej straci Skarb Państwa - powiedział "GP" Paweł Poncyljusz.

A co ze Stocznią gdańską? - Stocznia Gdańska jest inaczej traktowana. Formalnie została ona wydzielona ze spółki ze Stocznią Gdynia niespełna rok temu. Dlatego nie ponosi ona obecnie strat, co odróżnia ją od Stoczni Szczecińskiej i Gdyńskiej (która ma ponad 1 mld zł długu). Stoczni Gdańsk udzielono najmniejszej pomocy publicznej, niestety dziś nie potrafimy ocenić tego, w jaki sposób KE będzie tę pomoc liczyła - powiedział wiceminister.

Czy to jedyne lekarstwo dla stoczni? - spytała "Gazeta Prawna". - Tak, dlatego że potrzeba tam dużych pieniędzy, które uspokoją sytuację wewnątrz stoczni. Uspokoi w sensie operacyjnym, da pieniądze na kupno niezbędnych materiałów i spłatę bieżących zobowiązań. Z drugiej strony przemysł stoczniowy wymaga również inwestycji w środki trwałe, w urządzenia, które pozwolą funkcjonować tak efektywnie, jak w Europie Zachodniej. My w tej chwili budujemy statki mniej więcej dwa razy wolniej niż w tamtych zakładach - odpowiedział wiceminister.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prywatyzacja jedyną szansą na uratowanie stoczni

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!